آموزش ریاضی پیش دبستانی
مهدی
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
آموزش ریاضی پیش دبستانی را از این سایت دریافت کنید.
آموزش ریاضی در پیش دبستان شامل 5 موضوع اصلی است: راهنمای مربیان
در این مقاله شما را با پنج مفهوم یا موضوعی که در آموزش ریاضی در پیش دبستان باید به آنها پرداخته شود، آشنا می کنیم. آموزش ریاضی به کودکان در پیش دبستان و مهد
آموزش ریاضی در پیش دبستان شامل ۵ موضوع اصلی است: راهنمای مربیان
در مقاله “مهارت های پایه ریاضی کودکان پیش دبستان و زمان و نحوه شکل گیری آنها در کودکان” مهمترین مفاهیم آموزش ریاضی به کودکان و اینکه هر یک آنها به چه شکل و در چه زمانی در کودکان شکل می گیرند، را به طور کامل توضیح دادیم. همچنین در مقاله «مراحل رشد تفکر ریاضی در کودکان و نقش مناطق مختلف مغز در یادگیری ریاضی» ضمن توضیح نقش هر یک از لوب ها و مناطق مغز در یادگیری ریاضی، به مراحل رشد تفکر ریاضی در کودکان توضیحاتی ارائه دادیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پنج مفهوم یا موضوعی که در آموزش ریاضی در پیش دبستان باید به آنها پرداخته شود، آشنا کنیم. با مهد کودکان همراه باشید.
کودکان هنگامی که شما سر میز، به یک نفر بیسکوئیت می دهید، از ظرفی به ظرف دیگر آب می ریزید، دگمه های بزرگ را در یک دسته و دگمه های کوچک را در دسته دیگری می گذارید، یا مطابق ریتمی دست می زنید، در حال یادگیری ریاضی هستند. در واقع بخش اعظم آموزش ریاضی در پیش دبستان همین تجربه های روزانه کودکان است. علاوه بر آن، دانش مربیان از ماهیت ومحتوای آموزش ریاضی در پیش دبستان، اطلاعات و مفاهیمی را مشخص می کند که برای توسعه و رشد تفکر ریاضی کودکان لازم است.
مولفه های آموزش ریاضی در پیش دبستان
بر اساس استاندارد های ملی در ریاضیات (NCTM, 2000) مؤلفه ها یا موضوعات (مفاهیم) آموزش ریاضی در پیش دبستان عبارت اند از:
۱) مفاهیم عدد؛ ۲) الگوها و روابط؛
۳) هندسه و درک فضایی؛
۴) اندازه گیری؛
۵) جمع آوری داده ها، سازماندهی داده ها و نمایش داده ها.
در ادامه به معرفی این پنج مؤلفه مهمی که در آموزش ریاضی در پیش دبستان باید به آنها توجه داشت، می پردازیم:
مؤلفه اول در آموزش ریاضی در پیش دبستان: مفاهیم عدد
مفاهیم عدد اساس آموزش ریاضی در پیش دبستان است. هنگامی که کودکان اشیاء را کاوش می کنند، با آنها دست ورزی و آنها را مرتب می کنند و نیز هنگامی که تفکر ریاضی شان را با بزرگ سالان و بچه های دیگر در میان می گذارند، مفاهیم ریاضی به تدریج رشد می کنند.
گفته می شود کودکان هنگامی عدد را حس می کنند که درباره اعداد و روابط آنها شمّ یا حس ششم (درون یافت) خوبی داشته باشند. هنگامی کودکان درکی از اعداد به دست می آورند که به عنوان مثال، درک می کنند که «سه» واقعاً چه معنی ای می دهد و اینکه سه تایی با عدد «۳» یا کلمه «سه» یا یک مجموعه با سه شیء نمایش داده می شود، کودکان شروع به کاوش درباره روابط بین کمیت ها مانند بیشتر، کمتر یا تعداد مساوی می کنند.
اشاره کردیم که مفاهیم عدد یکی از مؤلفه های آموزش ریاضی در پیش دبستان است. و منظور ما از مفاهیم عدد در آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستان شامل مفایهم”شمارش”، “تناظر یک به یک”، و ” کمیت، مقایسه ها و نمادهای عددی” است که در ادامه توضیحاتی درباره هر یک از مفاهیم عددی که در اموزش ریاضی به کودکان پیش دبستان باید مدنظر قرار داد را معرفی می کنیم.
شمارش. شمارش یکی از اولین مفاهیم عدد است که پدیدار می شود. این توانایی با رشد مهارت های شمارش شفاهی یا شمارش «طوطی وار» گاهی از دوسالگی شروع می شود. معنی ساده شمارش طوطی وار «به یاد داشتن دنباله ای از اعداد» است. مهارت های شمارش از روی حافظه (شمارش طوطی وار یا شمارش بی معنی)، هنگامی رشد می کنند که کودکان به صورت دسته جمعی آوازهای عددی بخوانند، بازی های انگشتی کنند و ترانه ها یا جملات قافیه دار مربوط به اعداد را بخوانند.تناظر یک به یک (مقابله یک به یک). به دنبال شمارش «بی معنی» می آید. مقابله یک به یک عبارت است از ارتباط دادن یک عدد و تنها یک عدد با یکی از عضوهای یک مجموعه. این شیوه باید در خلال روز در بخش های رغبت و کارهای معمولی روزانه الگو قرار داده شد و اغلب باید به طور مستقیم آموزش داده می شود. گاهی اوقات کودکان یک شیء را دوبار می شمرند. می توانید راهبردهایی را به کودکان به صورت الگو بدهید تا به آنها کمک کنید تا مثلا با کنار گذاشتن هر شیء بعد از شمرده شدن، از شمارش دوباره یک شیء جلوگیری می شود.کمیت، مقایسه ها و نمادهای عددی. کمیت یک مجموعه، یعنی کل اشیاء آن مجموعه (دانستن اینکه آخرین شیء شمرده شده در یک مجموعه کل اشیاء آن مجموعه را بیان می کند). اگر از کودکی بخواهید سه عدد شکلات برایتان بیاورد و هر سه شکلات و نه فقط سومین شکلات را، برای شما بیاورد، این کودک احتمالا کمیت را درک کرده است. کودکی که ترتیب عدد را درک می کند، می داند که اگر سه شکلات را از چپ به راست یا از راست به چپ بشمارد، تعدادش تغییر نمی کند. مقایسه مجموعه ها موجب می شود تا کودک معنی کلمات بیشتر از، بزرگ تر از، کوچک تر از و هم اندازه را بداند.کودکان خردسال می توانند اسامی عددها را یاد بگیرند بدون انکه مفهوم ریاضی آنها را بدانند. مفهوم یک نماد عددی، مانند۳، ارتباط دادن آن با یک مجموعه سه تایی است. نمادهای عددی (برای کودکان) تنها هنگامی معنی دارند که برای معرفی کمیت ها آورده شوند. مربیان باید به جای آموزش اعداد به تنهایی، آنها را به عنوان نمادهایی برای کمیت ها آموزش دهند.
نشانه های درک کودکان پیش دبستان از مفاهیم عددی
توجه کنند یک فنجان با ریختن پنج قاشق آرد (شن) پر می شود.
پیش بینی کنند برای ساختن یک دیوار ده مکعب پلاستیکی لازم است و بعد از انجام دادن آن، تعداد آنها را بشمارند و ببینند که پیش بینی شان درست است.
پنج کودک که می خواهند غذا بخورند را بشمرند و برای آنها پنج بشقاب، پنج قاشق و پنج چنگال بگذارند.
مؤلفه دوم در آموزش ریاضی در پیش دبستان: الگوها و روابط
الگوها ترتیبات منظم اشیاء، اشکال و اعداد است. شناخت الگو به کودکان امکان می دهد تا روابط بین اشیاء را بشناسند و آنها را به ترکیبات عددی و شمردن تعمیم دهند.
شناخت الگوها و روابط موضوعی است که نه تنها در آموزش ریاضی در پیش دبستان ، کاربرد دارد بلکه موضوعی است که کودکان در علوم و سواد آموزی نیز به کار خواهند برد. هدف از قراردادن الگوها و روابطبه عنوان یکی از مؤلفه های آموزش ریاضی در پیش دبستان آین است که کودکان الگوهای ساده را بشناسند، به آنها دقیق شوند، آنها را کپی کنند، مانند آنها را بسازند و ادامه آنها را پیش بینی کنند. کودکان پیش دبستانی می توانند به سرعت مفهوم الگوهای آشنا را کسب کنند. وقتی یک الگویی از مهره ها (برای مثال قرمز-آبی؛ قرمز_ آبی) را می خوانید، بچه ها با شما هم صدا می شوند. بعد از شناخت الگوهای ساده، کودکان می توانند الگویی که می شنوند یا می بینند راکپی کنند. کودکان برای آنکه الگویی را ادامه دهند، باید پیش بینی کنند که در دنباله این الگو چه عددی می آید. کودکان حتی می توانند الگویی را خودشان خلق کنند، اما اغلب قوانینی را که خلق کرده اند به صورت ساده ای دنبال نمی کنند.
خرید آنلاین کتاب آموزش ریاضی پیش دبستانی
خرید بهترین مجموعه کتاب آموزش ریاضی پیش دبستانی برای آموزش اعداد و دیگر مفاهیم ریاضی پیش دبستانی از فروشگاه کتاب مارکا کتاب
بانک کتاب مارکا کتاب کمک درسی پیش دبستانی ریاضی پیش دبستانی
ریاضی پیش دبستانی
مفاهیم ریاضی پیش دبستانی برای کودکان 6 سال نشر آبرنگ
70,000 تومان
مفاهیم ریاضی 3 الگوها و رابطه ها نشر آبرنگ
20,000 تومان
مفاهیم ریاضی 1 اندازه ها و مفاهیم مکانی نشر برنگ
20,000 تومان
مفاهیم ریاضی 2 شباهت ها و تفاوت ها نشر آبرنگ
20,000 تومان
مفاهیم ریاضی پیش دبستانی نشر آبرنگ
35,000 تومان
آموزش اعداد 2 نشر آبرنگ
20,000 تومان
شمارش در پارک نشر آبرنگ
10,000 تومان 15%
آموزش مفاهیم ریاضی (ویژه 6سال)سرمشق
9,000 تومان 7,650 تومان 15%
مفاهیم ریاضی پیش دبستان شکلات سرمشق
ناموجود 15%
آموزش مفاهیم ریاضی(تفریح در بازی ویژه 5 سال) سرمشق
11,000 تومان 9,350 تومان 15%
مفاهیم ریاضی پیش دبستان نبات سرمشق
52,000 تومان 44,200 تومان 15%
شادی در بازی آموزش مفاهیم ریاضی (ویژه 4سال) سرمشق
11,000 تومان 9,350 تومان 20%
ریاضی پیش دبستانی کاگو
ناموجود
ریاضی و هوش پیش دبستانی نشر گراد
ناموجود 20%
دوره 5 جلدی کتاب های آموزشی پیش از دبستان شاپرک (زنگوله) نشر شباهنگ
225,000 تومان 180,000 تومان 10%
کتاب کار ریاضی و هوش پیش دبستانی نشر خیلی سبز
99,000 تومان 89,100 تومان 20%
مهارت ریاضی پیش دبستان دکترشاکری
70,000 تومان
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟