این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

بزرگترین سیاره ی منظومه ی شمسی بین کدام دو سیاره قرار دارد

دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

مهدی

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

بزرگترین سیاره ی منظومه ی شمسی بین کدام دو سیاره قرار دارد را از این سایت دریافت کنید.

سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی

سیاره مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی بوده و با فاصله ۷۷۸٫۵ میلیون کیلومتر از خورشید، پنجمین سیاره‌ سامانه خورشیدی ما است

نجوم و فضا

سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی

به روز رسانی شده در آوریل 22, 2020

سیاره مشتری (Jupiter) بزرگترین سیاره منظومه شمسی بوده و با فاصله ۷۷۸٫۵ میلیون کیلومتر از خورشید، پنجمین سیاره‌ منظومه است. ترکیب این سیاره بیشترین شباهت به خورشید را دارد و نام آن از اساطیر رومی برگرفته شده است، ژوپیتر نام خدای خدایان یا پادشاه خدایان بود. یونانیان باستان این سیاره را زئوس نامیده بودند که پادشاه پانتئون یونان بود.

در سال ۱۶۱۰ گالیه ۴ قمر بزرگ مشتری با نام‌های آیو، گانیمد، اروپا و کالیستو را کشف کرد که امروزه به قمرهای گالیله‌ای مشهور هستند. در این سال، این سیاره سبب انقلابی در نحوه مشاهده جهان و خودمان شد. این اولین باری بود که بشر اجسام آسمانی در حال چرخش به دور یک شیء غیر از زمین را مشاهده کرد، این مسئله نظریه کوپرنیک که می‌گفت زمین مرکز جهان نیست را تأیید می‌کرد.

خصوصیات فیزیکی

شعاع مشتری ۶۹۹۱۱ کیلومتر است که حدود یک دهم شعاع خورشید بوده و جرم آن ۰٫۰۰۱ جرم خورشید است با این وجود جرم مشتری ۲٫۵ برابر جرم تمام سیارات منظومه شمسی است. این سیاره غول پیکر بیشترین شباهت را به خورشید دارد و اگر در حدود ۸۰ برابر سنگین‌تر از مقدار فعلی بود به جای یک سیاره تبدیل به یک ستاره می‌شد.

جرم مشتری ۳۱۸ برابر جرم زمین و قطر آن ۱۱ برابر قطر زمین است که می‌تواند بیش از ۱۳۰۰ زمین را در خود جای دهد. این بدان معنی است که اگر مشتری به اندازه یک زمین بسکتبال باشد، زمین در برابر آن به اندازه یک دانه انگور خواهد بود.

مشتری هسته‌ای متراکم با ترکیب نامشخص دارد که توسط یک لایه غنی از هلیوم و هیدروژن فلزی مایع احاطه شده است، و ۸۰٪ تا ۹۰٪ قطر کره زمین امتداد دارد. اتمسفر مشتری مانند خورشید عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. ,لاوه بر آنها حاوی ترکیبات ساده و مختلفی همچون آب ، متان، سولفید هیدروژن، آمونیاک و فسفین است. فراوانی آنها در تروپوسفر (Troposphere) عمیق (با فشار کمتر از ۱۰ بار) حاکی از آن است که اتمسفر مشتری دارای کربن، نیتروژن، گوگرد و احتمالاً اکسیژن است. گازهای نجیب آرگون، کریپتون و زنون نیز نسبت به سطح خورشید به وفور وجود دارند، در حالی که نئون کمیاب‌تر است.

نوارهای رنگارنگی که مشتری را احاطه کرده‌اند، توسط وزش بادهای شدید شرقی-غربی در اتمسفر بالایی این سیاره ایجاد می‌شوند و بیش از ۵۳۹ کیلومتر در ساعت سرعت دارند. ابرهای سفید در مناطق روشن از بلورهای منجمد آمونیاک ساخته شده‌اند، در حالی که ابرهای تیره‌تری که در کمربندهای تیره مشاهده می‌شوند از مواد سایر شیمیایی تشکیل شده‌اند. عمیق‌ترین لایه‌های قابل مشاهده دارای ابرهای آبی رنگ هستند. به دور از ایستا بودن، نوارهای ابری با گذشت زمان تغییر می‌کنند، در داخل اتمسفر نیز ممکن است باران الماس ببارد.

بیشتر بخوانید: راز لایه‌های رنگارنگ مشتری

خارق العاده‌ترین ویژگی مشتری نقطه بزرگ سرخ رنگ آن است که اولین بار رابرت هوک (Robert Hooke) در سال ۱۶۶۴ آن را پیدا کرد. این نقطه یک طوفان بزرگ می‌باشد که بیش از ۳۰۰ سال در جریان است. وسعت این نقطه بزرگ قرمز تقریباً دو برابر زمین بوده و در خلاف جهت عقربه‌های ساعت حول مرکز خود با سرعت حدود ۴۳۰ تا ۶۸۰ کیلومتر در ساعت می‌چرخد. رنگ لکه عمدتاً از قرمز آجری به قهوه‌ای کمرنگ تغییر می‌کند، این رنگ‌ها احتمالاً به خاطر وجود مقادیر کمی گوگرد و فسفر در بلورهای آمونیاک موجود در ابرها است. این نقطه مدتی است که در حال کوچک شدن می‌باشد، اگرچه ممکن است نرخ آن در سال‌های اخیر کند شده باشد.

میدان مغناطیس مشتری

میدان مغناطیس عظیم الجثه مشتری در بین سیارات منظومه شمسی قوی‌ترین بوده و نزدیک به ۱۴ برابر قدرت میدان مغناطیس زمین است. به عقیده دانشمندان حرکت هیدروژن فلزی در هسته سیاره باعث ایجاد میدان مغناطیسی می‌شود.

این میدان الکترون‌ها، پروتون‌ها و سایر ذرات دارای بار الکتریکی را در کمربند پرتوزا که در پیرامون سیاره قرار دارد به دام می‌اندازد. این ذرات بسیار نیرومند هستند به گونه‌ای که می‌توانند به ابزارهای فضاپیماهایی که به سیاره نزدیک می‌شوند نظیر فضاپیمای گالیله، آسیب برسانند. مغناطیس کره مشتری حدود ۱ تا ۳ میلیون کیلومتر به سمت خورشید امتداد داشته و دارای یک دم با طول نزدیک به ۱ میلیارد کیلومتر است که در پشت سیاره قرار دارد.

مشتری امواج رادیویی قدرتمندی ایجاد می‌کند که در زمین قابل شناسایی هستند. این امواج به دو شکل اتفاق می‌افتند: فوران‌های قوی و تابش مداوم. فوران‌های قوی هنگامی ایجاد می‌شوند که قمر آیو، نزدیک‌ترین ماه مشتری و چهارمین آن‌ها از میان مرکز میدان مغناطیسی سیاره گذر می‌کند. تابش‌های پی‌درپی هم از سطح مشتری و ذرات پرانرژی کمربند پرتوزای مشتری می‌آیند.

مدار و چرخش

مشتری در یک مدار کم‌ و بیش بیضی شکل به دور خورشید می‌چرخد و هر سال آن برابر با ۱۲ سال زمین است. میانگین فاصله مشتری از خورشید ۷۷۸،۴۱۲،۰۲۰ کیلومتر است که ۵٫۲ برابر فاصله زمین از خورشید است. نزدیکترین فاصله این سیاره به خورشید ۷۴۰،۷۴۲،۶۰۰ کیلومتر و دورترین فاصله آن از خورشید ۸۱۶,۰۸۱,۴۰۰ میلیون کیلومتر است.

چرخش مشتری به دور خود تندتر از هر سیاره دیگری در منظومه شمسی است. به طوری که هر شبانه روز این سیاره برابر با ۹ ساعت و ۵۶ دقیقه زمین است. این چرخش سریع باعث تحدب سیاره در استوا و تخت شدگی قطب‌ها می‌شود.

قمرهای مشتری

مشتری با چهار قمر بزرگ و بسیاری از قمرهای کوچک‌ در مدار خود، یک منظومه شمسی کوچک را تشکیل داده است. این سیاره ۷۹ قمر شناخته شده دارد که بیشتر آنها به نام معشوقه‌های خدایان رومی نامگذاری شده‌اند، از میان این ماه‌ها تعداد ۱۶ قمر بیش از ۱۰ کیلومتر قطر دارند. چهار قمر بزرگ مشتری با نام‌های آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو که در سال ۱۶۱۰ توسط گالیله کشف شده‌اند به قمرهای گالیله‌ای مشهور هستند.

قمر گانیمد

گانیمد (Ganymede) بزرگترین قمر منظومه شمسی است به گونه‌ای که حتی از عطارد و پلوتو نیز بزرگتر است. علاوه بر آن تنها قمر منظومه شمسی است که میدان مغناطیسی دارد. این قمر حداقل یک اقیانوس در میان لایه‌های یخی دارد، البته تخمین زده می‌شود که حاوی چندین لایه آب و یخ باشد که بر روی یکدیگر انباشته شده‌اند. گانیمد هدف اصلی کاوشگر اروپایی قمرهای یخی مشتری (JUICE) خواهد بود که قرار است در سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شده و در سال ۲۰۳۰ وارد مدار مشتری شود.

منبع : elmiha.com

بزرگترین سیاره منظومه شمسی با کوتاهترین روز را بیشتر بشناسید / مشتری از زمان گالیله تا امروز زیرذره‌بین کاوشگران

جدیدترین اخبار، تصاویر و فیلم‌ها از دانشجویان و دانشگاه‌های سراسر کشور

همسایه‌های زمین| جوپیتر

مشتری بزرگتر‌ین منظومه شمسی است که بعلت ساختار خاص این سیاره کشف و بررسی آن از نزدیک هنوز محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ جوپیتر، مشتری یا هرمز پنجمین و بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی است که سابقه طولانی در تاریخ بررسی منظومه شمسی دارد، واز زمان گالیله مورد توجه قرار گرفته است.

هیچ فضاپیمایی مشتری را از نزدیک بررسی نکرده است. درحال حاضر نیز فضاپیمای «جونو» ناسا در حال مطالعه این سیاره از مدار است. دانشمندان همچنین برای بررسی منظم مشتری از تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ‌های زمینی در مدار زمین استفاده می‌کنند.

پیونر۱۰ اولین فضاپیما و بعد از آن پیونر۱۱، ویجر۱و۲ از کنار مشتری عبور کردند. ماموریت گالیله ناسا اولین ماموریت برای گشتن به دور مشتری و فرستادن کاوشگر به ابر‌های طوفانی این سیاره بود. دو ماموریت جدید در دست انجام هستند تا مطالعات دقیق‌تری را روی ماه‌های مشتری انجام دهند. یکی از آن‌ها ماموریت «Europa Clipper» ناسا و دیگری ماموریت «JUpiter ICy Moons Explorer» آژانس فضایی اروپاست.

اندازه و فاصله

مشتری با شعاع ۶۹۹۱۱ کیلومتر ۱۱ برابر زمین است. اگر زمین به اندازه یک پنج سنتی، مشتری تقریباً به اندازه یک توپ بسکتبال است. فاصله میانگین مشتری از خورشید ۷۷۸ میلیون کیلومتر یا ۵.۲ واحد نجومی (AU) است. از این فاصله، ۴۳ دقیقه طول می‌کشد تا نور خورشید به مشتری برسد.

مدار و چرخش

مشتری در منظومه شمسی کوتاه‌ترین روز را دارد. یک روز در مشتری فقط حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد و هر سال در این سیاره به اندازه ۱۲ سال زمینی است. خط استوا با توجه به مسیر مداری سیاره به دور خورشید فقط ۳ درجه منحرف می‌شود این بدان معناست که مشتری تقریباً به صورت عمود می‌چرخد و فصول مختلف ندارد.

ساختار

ترکیب مشتری شبیه خورشید و بیشتر از هیدروژن و هلیوم است. در اعماق جو، فشار و دما افزایش می‌یابد تا حدی که گاز هیدروژن را به مایع فشرده می‌کند. همین موضوع باعث شده تا مشتری بزرگ‌ترین اقیانوس را در منظومه شمسی داشته باشد که به جای آب هیدروژن مایع دارد. هنوز مشخص نیست که در اعماق مشتری هسته مرکزی جامد وجود دارد یا هسته آن ممکن است شبیه سوپی غلیظ، فوق‌العاده گرم و متراکم باشد. این هسته می‌تواند دمایی به اندازه ۵۰۰۰۰ درجه سیلسیوس داشته باشد که بیشتر از مواد معدنی آهنی و سیلیکات ساخته شده است.

شکل‌گیری

مشتری نیز مانند دیگر سیارات در زمان شکل‌گیری منظومه شمسی حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش با چرخش گردوغبار به یک غول گازی تبدیل شد. این سیاره بیش از دو برابر همه مواد دیگر اجسام منظومه شمسی جرم دارد.

اتمسفر

این سیاره گازی احتمالاً سه لایه ابر دارد. ابر بالایی احتمالاً از یخ آمونیاکی، لایه میانی احتمالاً از بلور‌های هیدروسولفید آمونیوم و داخلی‌ترین لایه نیز ممکن است از یخ آب و بخار ساخته شده باشند. رنگ‌های واضحی که در نوار‌های ضخیم در سراسر مشتری مشاهده می‌کنیم ممکن است توده‌هایی از گاز‌های گوگرد دار و فسفر باشد که از فضای گرم‌تر داخل کره بالا می‌آیند.

چرخش سریع مشتری جریان‌های شدیدی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد لکه‌های تیره و روشن می‌شود. بدون سطح جامد برای کند کردن آن‌ها، لکه‌های مشتری می‌توانند برای سال‌ها باقی بمانند. لکه سرخ بزرگ، بیضی چرخشی از ابر‌ها که دو برابر زمین است، بیش از ۳۰۰ سال است در این سیاره غول پیکر مشاهده شده. میدان مغناطیسی عظیم مشتری ۱۶ تا ۵۴ برابر قدرت زمین است. میدان مغناطیسی مشتری باعث ایجاد برخی از دیدنی‌ترین شفق‌های منظومه شمسی در قطب‌های سیاره می‌شود.

حلقه

حلقه‌‌های مشتری که در سال ۱۹۷۹ توسط فضاپیمای ویجر۱ ناسا کشف شد، غافلگیرکننده بودند، زیرا آن‌ها از ذرات کوچک و تاریکی تشکیل شده‌اند و دیدن آن‌ها به جز در نور خورشید دشوار است. داده‌های حاصل از فضاپیمای گالیله نشان می‌دهد که سیستم حلقه‌ای مشتری ممکن است در اثر شهاب‌سنگ تشکیل شده باشند.

قمر

مشتری با چهار قمر بزرگ و بسیاری از قمر‌های کوچکتر نوعی منظومه شمسی کوچک را تشکیل می‌دهد. این سیاره ۵۳ قمر تأیید شده و ۲۶ قمر موقت دارد. چهار قمر بزرگ مشتری «آیو»، «اروپا»، «گانیمد» و «کالیستو» نام دارند که توسط گالیله در سال ۱۶۱۰ کشف شدند.

امکان حیات

محیط مشتری احتمالاً برای زندگی مساعد نیست. دما، فشار‌ها و مواد این کره به احتمال زیاد برای سازگاری زیستی، بسیار شدید و فرار هستند. اگرچه سیاره مشتری مکانی بعید برای وجود موجودات زنده است، اما در مورد بسیاری از قمر‌های آن چنین نیست.

این سیاره را از نزدیک ببینید

سایت ناسا solarsystem.nasa.gov برای علاقه‌مندان به نجوم سیستم سه‌بعدی را طراحی کرده که از طریق آن شما می‌توانید سیاره مشتری را بصورت سه بعدی مشاهده کنید.

منبع : snn.ir

میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    ناشناس 6 ماه قبل
    -1

بزرگترین منظومه ی شمسی بین کدام دو سیاره قرار دارد

مهدی 6 ماه قبل
    4

بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

برای پاسخ کلیک کنید