این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    تعلیم و تربیت کودک

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    تعلیم و تربیت کودک را از این سایت دریافت کنید.

    سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

    سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک

    سازمان دید کلی بنیان‌گذاری ۱۴۰۰

    گونهٔ سازمان مؤسسه دولتی

    حوزهٔ قدرت ایران

    ستاد تهران، خیابان طالقانی، خیابان سرپرست جنوبی

    سرپرست مجتبی همتی‌فر

    سازمان بالادست سازمان وزارت آموزش و پرورش

    سند کلیدی اساسنامه وبگاه koodak.medu.ir

    سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یک سازمان دولتی زیرمجموعهٔ وزارت آموزش و پرورش است که ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک، کودکستان‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان زیر ۶ سال را بر عهده دارد. رئیس سازمان معاون وزیر آموزش و پرورش محسوب می‌شود و به پیشنهاد وزیر و تأیید هیئت امنا و با حکم وزیر برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود.

    پیشینه[ویرایش]

    در ۲۵ آذر ۱۳۹۹ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به‌منظور ساماندهی امور مرتبط با تعلیم و تربیت دورهٔ کودکی، تصویب کرد که تمامی امور مربوط به مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز، برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت، تقویت استانداردها و ارزیابی به وزارت آموزش و پرورش محول شود و نهادی وابسته به وزارت آموزش و پرورش برای عهده‌دار شدن یکپارچهٔ امور مرتبط با تعلیم و تربیت کودک تشکیل شود.[۱] بر این اساس در ۷ بهمن ۱۳۹۹، اساسنامهٔ «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ برای اجرا ابلاغ شد.[۲] در ۱۳ مرداد ۱۴۰۰، این سازمان طی مراسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش رسماً آغاز به‌کار کرد.[۳] پیش از تأسیس سازمان، مهدهای کودک زیر نظر سازمان بهزیستی کشور و مراکز پیش‌دبستانی زیر نظر آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند که در سال ۱۴۰۰، با تشکیل کمیتهٔ انتقال در ستاد کشوری و کارگروه‌های انتقال استانی، امور مهدهای کودک از بهزیستی به آموزش و پرورش منتقل شد.[۴]

    هیئت امنا[ویرایش]

    سازمان دارای دو رکن هیئت امنا و رئیس سازمان می‌باشد که هیئت امنا، عالی‌ترین مرجع سازمان محسوب می‌شود و ترکیب آن به‌صورت زیر است:[۲]

    وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیئت امناء)

    دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یا معاون ایشان

    نماینده شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

    دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش

    معاون آموزش ابتدایی، معاون پرورشی و فرهنگی و معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش

    رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

    رئیس سازمان بهزیستی کشور

    یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون

    یک نفر نماینده به انتخاب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور

    معاون ذی‌ربط رئیس سازمان صدا و سیما

    معاون ذی‌ربط رئیس سازمان برنامه و بودجه

    معاون ذی‌ربط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

    نماینده تام‌الاختیار رئیس قوه قضائیه

    دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور

    رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک (دبیر هیئت امناء)

    مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

    چهار نفر نماینده خانواده‌ها (دو پدر و دو مادر)

    دو نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی فعال و متخصص در حوزه تعلیم و تربیت کودک

    دو نفر از نمایندگان مؤسسان مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی و مراکز نگهداری و آموزش کودکان

    رؤسای سازمان[ویرایش]

    علیرضا حاجیان‌زاده (خرداد ۱۴۰۰ تا دی ۱۴۰۰)[۵]

    مجتبی همتی‌فر (دی ۱۴۰۰ تاکنون) (سرپرست)[۶]

    منابع[ویرایش]

    ↑ «مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک (مصوب جلسه ۸۳۴ مورخ ۱۳۹۹/۹/۲۵)». . ۲۵ آذر ۱۳۹۹.

    ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ «اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ابلاغ شد». . ۲۶ اسفند ۱۳۹۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۰۴.

    ↑ «سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به‌طور رسمی آغاز به کار کرد». خبرگزاری فارس. ۱۳ مرداد ۱۴۰۰.

    ↑ «روند انتقال مهدهای کودک از بهزیستی به آموزش و پرورش ساماندهی می‌شود». ایرنا. ۲۴ آذر ۱۴۰۰.

    ↑ «انتصاب علیرضا حاجیان‌زاده به ریاست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک». ایکنا. ۳۰ خرداد ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۰۴.

    ↑ «ادامه انتصاب‌ها در آموزش و پرورش/مدیرانی که رفتند چه گفتند». خبرگزاری مهر. ۱۳ دی ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۰۴.

    پیوند به بیرون[ویرایش]

    وبگاه رسمی

    رده‌ها: بنیان‌گذاری‌های ۱۴۰۰ در ایرانسازمان‌های دولتی ایرانسازمان‌های دولتی بنیان‌گذاری‌شده در ۱۴۰۰نهادهای آموزشی در ایرانوزارت آموزش و پرورش (ایران)

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    تعلیم و تربیت کودکان

    تعلیم و تربیت کودکان

    ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف

    از مهم‌ترین مسائل تعلیم و تربیت، شناخت عوامل و راه‌های مؤثر آن است، تا در پرتو آن آموزش و تربیت به‌درستی و به‌طور مطلوب تامین شود. برای موفقیت و دستیابی و توفیق در امر تعلیم و تربیت، شناسایی مراحل و دوره‌های آن مهم است که با توجّه به سن کودک باید مورد توجّه قرار گیرد.

    با فراگیری و اجرا نمودن توصیه‌های اسلام در این زمینه تربیت و تعلیم کودک بهتر صورت می‌گیرد و سبب شکل‌گیری صحیح شخصیت کودک، کسب عزت نفس و اعتماد به نفس در زندگی، سربلندی در جامعه و رسیدن به کمال مطلوب می‌شود.

    هرچه تربیت با روش‌های اسلامی از جمله: حفظ شخصیت کودک، همراه با بازی و سرگرمی، محبت و شفقت، تربیت با تشویق و ... باشد والدین در تربیت فرزندان موفق‌تر خواهند بود.

    فهرست مندرجات

    ۱ - واژه‌شناسی ۲ - اهمیت ۳ - مراحل

    ۳.۱ - مرحله بازی و سرگرمی

    ۳.۱.۱ - توصیه اسلام به بازی

    ۳.۱.۲ - آزادی در بازی

    ۳.۲ - مرحله‌ آمادگی برای تعلیم و تربیت

    ۳.۳ - مرحله‌ مشاوره و بروز استعدادها

    ۴ - احیای شخصیت کودک

    ۴.۱ - اهمیت ۴.۲ - عوامل

    ۴.۲.۱ - حق نام و هویت

    ۴.۲.۲ - تکریم کودک و ارزش انسانی او

    ۴.۲.۳ - ارضای غریزه‌ی حبّ ذاب با تکریم کودک

    ۴.۲.۴ - تاکید ائمه در احترام به کودک

    ۴.۲.۴.۱ - دسته اوّل ۴.۲.۴.۲ - دسته دوّم ۴.۲.۴.۳ - دسته سوّم

    ۴.۲.۴.۴ - دسته چهارم

    ۴.۲.۴.۵ - دسته پنجم

    ۴.۲.۵ - پی‌ریزی شخصیت کودک

    ۴.۲.۶ - محبّت به کودک

    ۵ - والدین الگوی تربیتی کودک

    ۶ - نمونه‌هایی از تعلیم و تربیت

    ۶.۱ - اظهار مهربانی و عطوفت به‌کودکان

    ۶.۱.۱ - زندگی در کنار والدین

    ۶.۱.۲ - بوسه بر کودک

    ۶.۱.۳ - مسرور نمودن کودک

    ۶.۱.۴ - اهمیت مهرورزی نسبت به‌دختر

    ۶.۲ - اجتناب از افراط در محبّت به‌کودک

    ۶.۲.۱ - نمونه‌های تربیتی

    ۶.۳ - عادت دادن کودکان به‌رفتار پسندیده

    ۶.۴ - عادت کردن به ارزش‌ها

    ۶.۴.۱ - راستگویی ۶.۴.۲ - وفای به عهد ۶.۴.۳ - ادای امانت ۶.۴.۴ - انفاق مال

    ۶.۴.۵ - عفّت و پاکدامنی

    ۶.۴.۵.۱ - جداسازی بستر خواب کودکان

    ۶.۴.۵.۲ - نهی از آمیزش در حضور کودک

    ۶.۴.۵.۳ - نهی از تماس بدنی تهییج کننده

    ۶.۴.۵.۴ - اجازه گرفتن برای ورود بر والدین

    ۶.۵ - تربیت با موعظه

    ۶.۵.۱ - آداب موعظه

    ۶.۵.۱.۱ - موعظه پنهانی

    ۶.۵.۱.۲ - با گفتار نیک

    ۶.۵.۱.۳ - با یادآوری نعمت‌های خدا

    ۶.۵.۱.۴ - عدم ذکر صریح اشتباه

    ۶.۵.۱.۵ - عامل بودن موعظه کننده

    ۶.۶ - تربیت با تشویق

    ۶.۶.۱ - نمونه‌هایی از تشویق، در قرآن و احادیث

    ۶.۶.۲ - فواید تشویق ۶.۶.۳ - آداب تشویق

    ۶.۷ - تربیت با بیان قصّه

    ۶.۸ - تربیت با ایجاد مسابقه بین کودکان

    ۷ - پانویس ۸ - منبع

    ۱ - واژه‌شناسی

    [ویرایش]

    تربیت در لغت از ماده «ربا» به معنی «زاد و نما»؛ افزایش یافت، نمّو کرد، گرفته شده است.[۱][۲] در لسان العرب، می‌نویسد: «ربا الشیئ یربو ربواً و رباءً: ‌ای زاد و نما».[۳]

    هم‌چنین تربیت از کلمه «ربّ» به معنی مالک، سید و مربّی اشتقاق می‌یابد و این‌گونه معنی می‌شود: انجام وظیفه کردن به شیوه نیکو و پسندیده.

    «ربّ ولده و الصبی یربّه ربًا»، [۴] یعنی کودکِ خود را نیکو تربیت کرد و برای او به نحو شایسته انجام وظیفه نمود.

    تعلیم از واژه «علم» اشتقاق یافته که به معنی ضدّ جهل است و به معنی معرفت و آگاهی نیز به‌کار رفته است.[۵][۶][۷]

    مقصود از تربیت کودک به‌طور خاص آن است که مربّی، اعم از پدر، مادر، معلّم و ...، طفل را در بُعد روحی و اخلاقی پرورش دهد، به‌گونه‌ای که جسم و جان و عقل و علم او افزایش یابد و در این‌باره به‌طوری انجام وظیفه نماید که آن‌چه به‌مصلحت اوست از امور مربوط به دین و دنیای وی، انجام پذیرد.

    به عبارت دیگر، معلّم با ادای کلمات، زمینه را برای فهم و درک فراگیر فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب از آن‌چه گفته شد، روشن گردید تعلیم نیز نوعی تربیت به‌شمار می‌آید.[۸]

    فقیهان در معنای تعلیم نیز همانند تربیت، اصطلاح خاصّی ندارند و مقصودشان از تعلیم همان معنای لغوی است. دقّت در عبارات آنان که در خصوص تعلیم ذکر نموده‌اند، این مدّعا اثبات می‌گردد.[۹][۱۰][۱۱][۱۲]

    ۲ - اهمیت

    [ویرایش]

    از مهم‌ترین مسائل تعلیم و تربیت، شناخت عوامل و راه‌های مؤثر آن است، تا در پرتو آن آموزش و تربیت به درستی و به‌طور مطلوب تامین شود. در احکام تربیتی اسلام به این مهم کاملاً توجّه شده و پیشوایان دین در این‌باره رعایت نکات دقیقی را توصیه کرده‌اند.

    در قرن اخیر، دانشمندان نیز در این زمینه کتاب‌های فراوانی نوشته‌اند و در آن روش‌های صحیح تعلیم و تربیت و وظایف و رسالت اولیا و مربیان کودک را ارائه نموده‌اند. بی‌تردید ذکر دیدگاه و آموزه‌های اسلام در این خصوص حائز اهمیت است، زیرا از طرفی والدین و اولیا کودکان اسباب و عوامل توفیق و کامیابی را شناسایی نموده و در سایه عمل به توصیه‌ها و آداب و روش‌های ارائه شده، به هدف والای خویش که تربیت صحیح کودکان و آموزش علوم مفید و مؤثر در زندگی آن‌هاست، دست خواهد یافت، و از سوی دیگر امکان مقایسه بین نظریات اسلام در این زمینه و آن‌چه دانشمندان بیان نموده‌اند، فراهم می‌گردد. در ذیل بخشی از آن‌چه در آیات و روایات بیان شده، ذکر می‌گردد:

    ۳ - مراحل

    [ویرایش]

    قدم اوّل در دستیابی و توفیق در امر تعلیم و تربیت، شناسایی مراحل و دوره‌های آن است که با توجّه به سن کودک باید مورد توجّه قرار گیرد.

    در آیات و روایات، مراحل تعلیم و تربیت به سه قسم تقسیم شده که عبارت است از:

    ۳.۱ - مرحله بازی و سرگرمی

    بازی با سرشت کودک عجین است و یکی از نیازها و حقوق او به‌شمار می‌رود، بازی بزرگترین سرگرمی کودک به‌ویژه در سال‌های پیش از دبستان است.

    کودک دلیل بازی کردن خود را نمی‌داند و توانایی ندارد برای آن علّتی بیان کند، ولی با این همه نمی‌تواند از بازی کردن دست بکشد، برخی از روانشناسان معتقدند: همان‌طور که کودک نیاز به آب و هوا دارد، نیاز به بازی و سرگرمی نیز دارد.[۱۳][۱۴] امروزه ثابت شده است کودکانی که به‌اندازه و به درستی بازی نمی‌کنند، از رشد ذهنی مناسب بی بهره‌اند و در بزرگی نیز منزوی و گوشه‌گیر می‌گردند.

    منبع مطلب : fa.wikifeqh.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید