این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    تفاوت شنیدن و گوش دادن

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    تفاوت شنیدن و گوش دادن را از این سایت دریافت کنید.

    گوش دادن و شنیدن چه فرقی دارند؟ چگونه می توانیم خوب گوش دادن را تمرین کنیم؟ – تحول فردی

    تا حالا براتون پیش اومده که با یکی دارید صحبت می کنید و بهش بگید، گوشت با من هست یا نه !!! بین این دو مورد بسیار تفاوت وجود دارد در این مقاله به فرق بین گوش دادن و شنیدن خواهیم پرداخت

    گوش دادن و شنیدن چه فرقی دارند؟ چگونه می توانیم خوب گوش دادن را تمرین کنیم؟

    ۱۳۹۵-۱۰-۰۸

    ارسال شده توسط علی بهرام پور

    مذاکره ، مقاله ها ، مهارت های ارتباطی

    23.57k بازدید

    تا حالا براتون پیش اومده که با یکی دارید صحبت می کنید و بهش بگید، گوشت با من هست یا نه !!!

    بین این دو مورد بسیار تفاوت وجود دارد در این مقاله به فرق بین گوش دادن و شنیدن خواهیم پرداخت.

    ما در مذاکره باید گوش خوبی داشته باشیم برای همین با چند تفاوت بین گوش دادن و شنیدن آغاز می کنیم،

    تا بهتر متوجه فرق این دو بشیم و در مذاکراتمان از آن استفاده نمائیم.

    سرفصل های مقاله نمایش

    شنیدن

    وقتی امواج به گوش ما می رسد عمل شنیدن که یک نوع حالت غیر ارادی و جسمی و مکانیکی می باشد شکل می گیرد.

    احتمالا این تجربه را داشتید که کسی با شما صحبت کند که حواستان نباشد و یا شما با کسی حرف بزنید  که احساس کنید،

    حرف شما را نمی شنوند؟

    من مادربزرگی داشتم که خیلی دوست داشت خاطره های جوانی اش را برای هرکسی که گوش شنوا داشته باشد،

    تعریف کند و این موضوع کمی برای ما وقت گیر بود چون او تقریبا همیشه در حال تعریف داستان هایش بود.

    وقتی توی موقعیتی قرار می گرفتیم که باید به داستان هایش گوش می دادیم،

    سعی می کردیم همزمان کارهایمان را هم انجام بدهیم،

    تا دلش نشکند و فکر نکند که برایش ارزش قائل نیستیم.

    برای دانلود کامل متن پی دی اف مقاله روی لینک زیر کلیک کنیدگوش دادن و شنیدن چه فرقی دارند؟ چگونه می توانیم خوب گوش دادن را تمرین کنیم؟

    اما گاهی متوجه می شد که با دقت گوش نمی دهیم و وسط ماجرایی که در حال تعریفش بود، می گفت:

    “گوشت با من هست”،”حواست به من هست؟”، “میشنوی چی می گم؟”،

    “دل میدی به حرفم؟”، “فهمیدی چی گفتم؟” و…

    وقتی این جمله ها را از زبان مادر بزرگ می شنیدیم سعی می کردیم،

    بیشتر دقت کنیم و حواسمان را جمع کنیم تا دل مادربزرگ نشکند!

    دقیقا اون موقع ها ما فقط حرف های مادربزرگ و می شنیدیم و گاهی که کاری نداشتیم به حرف هایش گوش می دادیم!

    فرق گوش دادن و شنیدن دقیقا همینجا مشخص می شود!

    گوش دادن یا شنیدن؟!

    زمانی که امواج به گوش ما می رسند و پس از شنیدن،

    پردازش توسط مغز انجام می شود تا بتوانیم تفسیر کنیم

    و بفهمیم که شنیدن یک نوع فرایند ذهنی است که یادگرفتنی هم هست.

    گوش دادن درست، ابتدا به خودمان کمک می کند تا برداشت درستی داشته باشیم.

    حواسمان باشد زمانی که ما ذهنمان درگیر است به صدای ذهنمان گوش می دهیم تا صدای طرف مقابلمان!

    دقت کنیم که تداخل همزمان گوش دادن دو چیز باعث خراب شدن هر دو مورد می شود و ذهن نمی تواند،

    به راحتی همزمان دو موضوع را خوب گوش کند.

    احتمالاً مجری های تلویزیون رو دیده اید که وقتی در گوششان از طریق هدفون چیزی اعلام می شود،

    دقتشان به صحبت های اتاق فرمان معطوف می شد و برای چند لحظه نمی توانسنند صحبت های طرف مقابل را متوجه بشوند.

    مفاید درست گوش دادن و شنیدن چیست؟

    تا حالا برایتان پیش آمده که بگویید فلانی سنگ صبوره؟

    همیشه گوش خوبی دارد و با او دردل می کنید؟ بله گوش دادن خوب همان سنگ صبور است.

    حالا که با معانی و تعاریف گوش دادن و شنیدن آشنا شدیم بهتر است بدانیم که خوب گوش دادن باعث:

    افزایش تعداد دوستان می شود و باعث می شود که دایره اطرافیان ما بیشتر شود.

    اعتماد به نفس ما را افزایش می دهد، زمانی که اطرافیان ما، انتخابشان برای صحبت کردن ما باشیم،

    ناخودآگاه اعتماد به نفس ما افزایش می یابد.

    عزت نفس هم بالا می رود چون ما فردی مفید هستیم و قصد کمک به دیگران را داریم.

    از نظر پزشکی هم حال عمومی ما بهتر می شود: (رابطه مستقیم بین گوش دادن و فشار خون می باشد)

    زمانی که ما صحبت می کنیم فشار خون ما بالا می رود و وقتی گوش می کنیم فشار خون ما پایین می آید.

    در این مقاله به فرق بین گوش دادن و شنیدن پرداختیم، در مقاله آتی بطور کامل به گوش دادن در مذاکره خواهیم پرداخت.

    اشتراک گذاری:

    منبع مطلب : tahavolefardi.com

    تفاوت شنیدن و گوش دادن

    شنیدن و گوش دادن به‌ظاهر یکی هستند اما به‌واقع متفاوت‌اند و اغلب افراد در درک این دو دچار ابهام و سردرگمی می‌شوند .

    تفاوت شنیدن و گوش دادن

    تفاوت شنیدن و گوش دادن

    اغلب ما جمله‌ی معروف « شنیدن و گوش دادن باهم فرق دارند » را شنیده‌ایم. شنیدن و گوش دادن به‌ظاهر یکی هستند اما به‌واقع متفاوت‌اند و اغلب افراد در درک این دو دچار ابهام و سردرگمی می‌شوند به این دلیل که تفاوت بین شنیدن و گوش دادن بسیار باریک است و حتی گاهی افراد این دو را به‌جای یکدیگر به کار می‌برند

    گوش دادن یکی از مهارت‌های ارتباطی کلیدی در ارتباط مؤثر و یکی از عناصر موفقیت است و این مهارت در تمام حوزه‌های زندگی اعم از زندگی شخصی افراد ، کسب‌وکار و … مؤثر است. درحالی‌که شنیدن این‌طور نیست . اغلب افراد خوب می‌شنوند اما آیا به همان خوبی که می‌شنوند گوش هم می‌کنند؟!

    برای درک بهتر تفاوت شنیدن و گوش دادن به تعریف آن‌ها می‌پردازیم :

    شنیدن :

    زمانی که امواج صوتی به گوش ما می‌رسند عمل « شنیدن » روی می‌دهد این‌یک فرآیند غیرفعال است و انجام آن مستلزم فعل‌وانفعال نیست

    شنیدن فعالیتی جسمی و ذاتی است و نیازی به یادگیری ندارد، چراکه دستگاه شنیداری ما غیرارادی در اثر برخورد با صداها ، تحریک‌شده و شنیدن احساس می‌شود و عملی هست که به‌صورت دائم در حال انجام است مگر در افرادی که نقص فیزیولوژیک دارند

    گوش دادن:

    زمانی که امواج به گوش ما می‌رسند و پس از شنیدن، پردازش توسط مغز انجام می‌گردد تا بتوانیم تفسیر کنیم و بفهمیم، عمل گوش دادن شکل می‌گیرد . درواقع گوش دادن، عملی موقتی است یعنی ما تنها زمانی که با دقت و توجه تمام، به‌قصد کسب اطلاعات به صدایی خاص گوش می‌سپاریم، در حال گوش دادن هستیم.

    گوش دادن کاملاً فعالانه هست زیرا برای گوش دادن  نیازمند به‌کارگیری حواس مختلف بدنمان هستیم به‌عبارت‌دیگر، گوش دادن به معنای درک هم‌زمان پیام‌های کلامی و غیرکلامی می‌باشد

    گوش دادن فعالیتی ذهنی است که نیازمند یادگیری است و تا به آن توجه نکنیم ادراک نمی‌شود. ما با گوش‌های خود می‌شنویم، اما بامغزمان گوش می‌دهیم.

    حال به بررسی ویژگی‌های شنونده‌ی فعال و اینکه چگونه یک شنونده‌ی فعال باشیم می‌پردازیم :

    ویژگی‌های یک شنونده‌ی فعال:

    1- برقراری ارتباط چشمی و حفظ آن

    زمانی که باکسی صحبت می‌کنید یا کسی شمارا مخاطب قرار می‌دهد به چشمانش نگاه کنید زیرا این کار نشان می‌دهد که شما به‌طرف مقابل توجه دارید و حرف‌هایش برایتان جالب است . در مقاله‌ی ارتباط چشمی به‌طور مفصل به این مسئله پرداختیم

    2- علائم غیرکلامی را به کار بگیرید

    یک شنونده‌ی فعال با زبان بدن، خود را مشتاق به گفتگو و ادامه‌ی آن نشان می‌دهد به‌عنوان‌مثال از تکان دادن سر و نشان دادن علائم مثبت در چهره برای تائید صحبت‌های مخاطب خود استفاده می‌کند

    3- پرسیدن سؤال

    به‌عنوان یک شنونده‌ی فعال پس از درک صحبت‌های مطرح‌شده، در مورد آن‌ها سؤال بپرسید

    4- به صحبت‌های مخاطب خود گوش دهید و از رفتار و عواملی که تمرکزتان را به هم می‌زند اجتناب کنید

    در زمان گفتگو مرتب ساعت را چک نکنید و یا خود را با مرتب کردن میز مشغول نکنید زیرا این رفتارها به‌طرف مقابل این حس را القا می‌کند که شما خسته شده‌اید و به حرف‌هایش توجه ندارید

    5- به میان کلام طرف مقابل نپرید

    صبر کنید تا کلام طرف مقابل به پایان برسد بعد شما گفتگو را ادامه دهید و نظر خود و یا سؤالتان را مطرح کنید و پیش از اتمام کلام مخاطبتان از حدس زدن گفته‌هایش و پاسخ به آن اجتناب کنید

    6- تغییر نقش از شنونده به گوینده و بالعکس را با آرامش انجام دهید

    نیازی نیست در تمام مدتی که طرف مقابل درحالی‌که صحبت کردن است به این فکر کنید که در ادامه‌ی گفتگو چه بگویید و یا گفتگو به چه صورت ادامه پیدا کند بهتر است . تنها زمانی این کار را انجام دهید که نقش گوینده به شما محول شد

    7- بیش‌ازحد صحبت نکنید

    برای یک شنونده‌ی خوب بودن نمی‌توان هم‌زمان هم‌صحبت کرد و هم به صحبت‌های طرف مقابل گوش داد بنابراین سعی کنید کمتر صحبت کنید

    8- صحبت‌های مخاطبتان را بازگویی کنید

    با به‌کارگیری عباراتی مانند : ” اگر درست متوجه شده باشم…. ” و یا ” پس می‌خواهید بگویید…. ” ، جملات طرف مقابل را به زبان خود بازگویی کنید، با انجام این کار دقت و تمرکز شما در گفتگو افزایش پیدا می‌کند

    با توجه به توضیحات ذکرشده به تفاوت‌های شنیدن و گوش دادن و ویژگی‌های شنونده‌ی فعال آگاه شدیم . حال می‌دانیم چرا از مهارت گوش دادن به‌عنوان کلیدی‌ترین مهارت ارتباطی یاد می‌شود و علت بسیاری از مشکلات و ناکامی‌ها ریشه در عدم مهارت و توجه به گوش دادن فعال دارد .

    گوش دادن به‌ظاهر امری پیش‌پاافتاده و کم‌اهمیت اما به‌واقع مهارتی اساسی محسوب می‌شود و ما می‌توانیم با کسب مهارت‌های گوش دادن فعال و تقویت آن‌ها در خود به افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس و به دنبال آن به افزایش تعداد دوستان خود کمک کنیم و همچنین با بهتر شدن کیفیت ارتباطاتمان از پیشرفت‌ها و موفقیت‌هایمان در حوزه‌های مختلف زندگی حیرت‌زده شویم بنابراین مهارت گوش دادن را جدی گرفته و برای کسب آن اقدامات لازم را انجام دهید.

    نویسنده : مهیار شمس

    در صورتی که به یادگیری تکنیک‌ها و اصول فن بیان و سخنرانی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های بخش فن بیان سایت رو مطالعه و صفحه اینستاگرام پنجره چهارم زندگی رو دنبال کنید تا هرروز باهم نکات و تکنیک‌های جدیدی رو یاد بگیریم.

    مهیار شمس

    همه پست‌ها

    دسته بندی

    ارتباطات توسعه فردی خانواده دسته‌بندی نشده فن بیان کسب و کار کودک کودک و نوجوان معرفی کتاب مقالات مهارت ارتباطی مهارت تحصیلی مهارت های زندگی وبینارها

    مقالات مرتبط

    دسته‌بندی نشده

    ادبيات، ابزاری قدرتمند برای رشد و شکوفایی كودک و نوجوان

    بهار حاجی پور اسفند 10, 1400

    فن بیان

    ادبیات ابزاری قوی در انتقال مفاهیم

    منبع مطلب : panjere4.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 4 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید