این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    دراویش گنابادی کیست

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    دراویش گنابادی کیست را از این سایت دریافت کنید.

    دراویش گنابادی

    دراویش گنابادی

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    برای آگاهی از اعتراضات ۱۳۹۶ گلستان هفتم را ببینید.

    سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی

    کرسی‌نامه (سلسله اولیا)

    عقاید

    اصول توحید • نبوت • معاد یا قیامت

    عدل • امامت

    فروع نماز • روزه • خمس • عشریه • زکات • حج

    شخصیت‌ها

    چهارده معصوم محمد • فاطمه • علی • حسن • حسین • سجاد • باقر • صادق • کاظم • رضا • جواد • هادی • عسکری • مهدی

    برخی مکان‌های متبرک

    مکه مکرمه، مسجد الحرام، مدینه منوره، مسجد النبی، مزار سلطانی بیدخت

    مناسبت‌ها

    عید فطر • عید قربان • عید غدیر • محرّم، سوگواری محرم • عید مبعث • میلاد پیامبر

    کتاب‌ها

    قرآن • نهج‌البلاغه • صحیفه سجادیه • پند صالح

    شخصیت‌های مهم شاه نعمت‌الله ولی نورعلی تابنده نبو

    دراویش گنابادی (سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی) از سلسله‌های تصوف است و دَرویش به مسلمان صوفی گفته می‌شود که در راه طریقت گام برمی‌دارد. در ایران سوم اسفند به عنوان روز درویش نام‌گذاری شده‌است. قطب وقت سلسله نعمت‌اللهی گنابادی، سید علیرضا جذبی با لقب طریقتی (ثابت‌علیشاه) می‌باشد.[۱]

    گسترش نبو

    اقطاب دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی

    تاریخچه[ویرایش]

    سلسله نعمت‌اللهی یکی از طریقت‌های تصوف است که سینه به سینه از زمان امامان به این نقطه رسیده‌است.[۲] سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علیشاهی گنابادی در عصر حاضر از معروفترین سلسله‌های تصوف است.[۳]

    کلمه نعمت‌اللهی از نام شاه نعمت‌الله ولی گرفته شده و چون در دوران وی، پیروان او را «نعمت‌اللهی» می‌خواندند، این عنوان به کسانی که بعد از وی از عقاید و روش صوفیانه وی تبعیت کردند، داده شد. قبل از شاه نعمت‌الله نام طریقت همنام با قطب وقت بوده، چنان‌که در زمان معروف کرخی به معروفیه و در زمان جنید بغدادی به جنیدیه مشهور بوده‌است.[۴]

    نسبت خرقه شاه نعمت‌الله ولی[ویرایش]

    نسب سلسله به «جنید بغدادی» می‌رسد که از عرفای مشهور اسلامی است که در قرن سوم زیسته‌ است. دراویش گنابادی از قرن سوم خود را به نام‌هایی می‌نامیدند که بیشتر، متأثر از نام‌های رهبر زمان خود بوده‌ است. این سلسله در قرن نهم دارای یک نقطه عطف شد که آن را از سابقه خود و همینطور دیگر طریقت‌های عرفانی متمایز ‌کرد. در قرن هشتم و نهم هجری (پانزدهم میلادی) دراویش گنابادی به شدت متاثر از شخصیت، منش و دانش «شاه نعمت‌الله ولی» شدند و بسیاری از ایشان، از آن پس خود را «نعمت‌اللهی» نامیدند. از این رو اصطلاح دراویش گنابادی نعمت‌اللهی، اصطلاحی است که به احترام شاه نعمت‌الله ولی استفاده می‌شود هر چند قدمت این سلسله به قبل از وی بازمی‌گردد.[۵]

    شاه نعمت‌الله ولی ← عبدالله یافعی ← ابی‌صالح بربری ← نجم‌الدین کمال کوفی ← ابوالفتوح صعیدی ← ابومدین مغربی ← ابوالسعود اندلسی ← شیخ ابوالبرکات ← ابوالفضل بغدادی ← احمد غزالی ← ابوبکر طوسی ← ابوالقاسم گورکانی ← ابوعثمان سعید مغربی ← ابوعلی کاتب ← ابوعلی رودباری ← جنید بغدادی ← سری سقطی ← معروف کرخی←[۶]

    شاه نعمت‌الله ولی[ویرایش]

    مقالهٔ اصلی: نعمت‌الله ولی

    سید نورالدّین شاه نعمت‌الله ولی از اقطاب و عرفای مشهور قرن هشتم و نهم هجری است شاه نعمت‌الله ولی در روز دوشنبه چهاردهم ربیع الاول ۷۳۱ هجری قمری در شهر حلب متولد شد. هفت سال مرشد خود عبدالله یافعی را خدمت کرد در هرات شاه نعمت‌الله ولی با نوهٔ میرحسینی هروی پرسنده سؤالات گلشن راز ازدواج کرد و ثمرهٔ این ازدواج فرزند او برهان الدین خلیل‌الله (متولد ۷۷۵ هجری) بود که پس از شاه نعمت‌الله ولی به قطبیت سلسله نعمت‌اللهی رسید. شاه نعمت‌الله ولی قریب صد سال زندگی کرد و سرانجام در روز پنجشنبه بیست و سوم ماه رجب ۸۳۲ و به قولی ۸۳۴ هجری در کرمان خرقه تهی کرد.[۶]

    فعالیت‌های عمرانی[ویرایش]

    شاه نعمت‌الله ولی توجه خاصی به خدمات عام‌المنفعه داشت و در برخی از مناطق و شهرهای ایران مانند ماهان، کرمان، ابرقو و تفت یزد اقدامات عمرانی مانند احداث ساختمان، باغ و حفر قنات به انجام رسانید که برخی از آن‌ها مانند عمارت شاه ولی در تفت یزد کماکان باقی است.

    تألیفات[ویرایش]

    از شاه نعمت‌الله ولی آثار و تألیفات متعددی به‌جا مانده‌است از جمله کلیات اشعار، رساله‌ها و شرح لمعات.[۷][۸][۹][۱۰]

    مکتب[ویرایش]

    گرچه پیشوایان طریقت از قبل از شاه نعمت‌الله ولی تا زمان علی ابن ابیطالب فراوان بوده‌اند، بعد از وی این سلسله به نام نعمت‌اللهی معروف شد. یک نظر اجمالی به وضع تصوف قبل و بعد از شاه نعمت‌الله ولی این علت را به خوبی توجیه می‌نماید. دو نوع اجتهاد از طرف شاه نعمت‌الله ولی در تصوف به عمل آمد:[۱۱]

    اجتهاد نظری: شاه نعمت‌الله ولی برای اینکه مسئله وحدت وجود را بیان کند، وجود را به دریایی تشبیه می‌کند و مظاهر آن را امواج و حباب‌های آن دریا می‌داند که در حقیقت آب‌اند. شاه می‌گوید: حقیقت وجود مانند نقطه است و دایره‌ای که از حرکت آن پیدا می‌شود نمودار مظاهر وجود است که اگرچه ظاهراً وجودی دارد اما در حقیقت آن وجود اعتباری است. نیز مانند الف و سایر حروف که از نقطه پیدا می‌شوند و وجودشان ظاهری می‌باشد.

    اجتهاد عملی: شاه نعمت‌الله ولی اقداماتی در زمینه تصوف نمود که می‌توان از موارد زیر نام برد.

    اولین قدم مفید او منع پیروان مکتب خود از بیکاری و گوشه نشینی بود.

    اقدام دیگر وی این بود که مریدان را از داشتن لباس مخصوص فقر نهی نمود.

    از زمان شاه نعمت‌الله ولی به بعد در روحیه پیروان نعمت‌اللهی نشاط و سرور و شادمانی سالک در سیر و سلوک بر خمود و گرفتگی و اندوه او می‌چربد.

    شاه نعمت‌الله ولی تصوف را امری انحصاری نمی‌دانست و هرکه را طالب مکتب توحید می‌دید، الفبای محبت می‌آموخت.

    شاه نعمت‌الله ولی با تمام ملل و نحل و سلاسل فقری آن زمان، با کمال محبت سلوک می‌نمود.[۷] []

    ویژگی‌ها[ویرایش]

    ویژگی‌های مهم اجتماعی دراویش گنابادی از این قرار است:[۱۲]

    عزلت را نمی‌پسندند و خلوت در انجمن را بر آن ترجیح می‌دهند.

    سخت مخالف استعمال حشیش و اعتیادات از این نوع‌اند.

    درویشان نعمت‌اللهی باید به کاری مشغول باشند و بیکاری در این طریق نهی است.

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    نورعلی تابنده که بود و چه کرد؟ / دراویش گنابادی از اشرافی‌گری تا کشته‌سازی

    بر خلاف مسلک دراویش و مکتوبات این فرقه بر عدم دخالت در سیاست، تفکرات وارداتی نور علی تابنده به فرقه دراویش، این جریان را سهم خواه اجتماعی و سیاسی بدل می کند تا جایی که در سال 88 تابنده در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد از کروبی حمایت می کند که البته این روند در همین جا متوقف نمی شود و رهبر فرقه دراویش حمایت از روحانی را هم در رزومه سیاسی خود ثبت می کند.

    نورعلی تابنده که بود و چه کرد؟ / دراویش گنابادی از اشرافی‌گری تا کشته‌سازی

    خانه اخبار

    ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ ۱۲:۱۴:۰۰ کدخبر: 2342827

    بر خلاف مسلک دراویش و مکتوبات این فرقه بر عدم دخالت در سیاست، تفکرات وارداتی نور علی تابنده به فرقه دراویش، این جریان را سهم خواه اجتماعی و سیاسی بدل می کند تا جایی که در سال 88 تابنده در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد از کروبی حمایت می کند که البته این روند در همین جا متوقف نمی شود و رهبر فرقه دراویش حمایت از روحانی را هم در رزومه سیاسی خود ثبت می کند.

    «نورعلی تابنده» قطب دراویش گنابادی ساعتی پیش در سن ۹۲ سالگی به دلیل بیماری و کهولت سن در یکی از بیمارستان های تهران فوت شد.

    دو سال قبل هواداران تابنده با اغتشاش در خیابان گلستان هفتم تهران، محمد حسین حدادیان و دو مأمور ناجا را به طرز وحشیانه‌ای به شهادت رساندند.

    درگزارش پیش‌رو، به بهانه فوت تابنده تلاش شده تا به معرفی خط و مشی این جریان و انحرافات موجود در فرقه دراویش بعد از روی کار آمدن نورعلی تابنده پرداخته شود.

    به گواه اسناد تاریخی جریان دراویش از قرن دوم هجری تشکیل شد، افرادی همچون ابوهاشم کوفی شامی، سری سقطی، معروف کرخی، جنید بغدادی و... از اولین پایه گذاران جریان درویش گری هستند. در اوایل قرن هشتم، جریان دراویش با رهبری «نورالدین شاه نعمت‌الله ولی» در ایران تشکیل شد که سلسله نعمت‌اللهی دراویش گناباد امروزی نیز از نام همین شخص برگرفته شده است.

    جریان دراویش تا به امروز ادامه داشته که پس از مرگ محبوب علیشاه، برادر وی مجذوب علیشاه(نورعلی تابنده) به قدرت رسید و رهبری فرقه دراویش نعمت اللهی را به عهده گرفت.

    همکاری نور علی تابنده با ضد نظام و عضویت در جریان های سیاسی

    نورعلی تابنده در سال 1306 متولد شد، او پس از اخد مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه تهران جهت دریافت مدرک دکتری راهی فرانسه شد. مجذوب علیشاه پس از بازگشت به ایران عضو کمیته «جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران» شد و وکالت افرادی چون عباس امیر انتظام(عوامل آمریکا در دولت بازرگان) را پذیرفت. وی از همان ابتدا دارای عقاید انحرافی بود و مقالاتی در رد نظریه ولایت فقیه می نوشت.

    انحراف عقیدتی و بنیادین در دراویش

    آنچه که از رفتار و مرام دراویش بر می آید و افرادی مانند سری سقطی، معروف کرخی، داوود طائی، حبیب عجمی و جنید بغدادی در کتاب ها و مسلک خود ذکر کرده اند، دراویش را طبق سلسله مراتب درویشگری و از بین افرادی که دارای این ویژگی درویشگری بوده، انتخاب می کردند و قطب فرقه دراویش همواره متواضع ترین و زاهد ترین افراد بوده است، اما سوال اساسی که مطرح می شود آیا نور علی تابنده ویژگی های یک درویش را دارد یا فردی سفارش شده و به نحوی انتخاب شده از سوی خارجی ها برای فرقه دراویش بوده است؟

    در بررسی کتب پیشین دراویش از نکات قابل تاکید برای این جریان دوری از تجملات و اندوخته های دنیایی ، زهد و خاک نشینی، ریاضت و تحمل سختی، تواضع و نرمخویی، خرقه پوشی و ساده زیستی، جوانمردی و فتوت است اما با بررسی سیره امروزی دراویش به وجود انحرافات گسترده در این فرقه پی می بریم که عمده این مساءل با روی کار آمدن نور علی تابنده و در پیش گرفتن رفتار تجمل گرایانه بروز پیدا کرده است.

    نحوه پوشش دراویش کنونی هیچ شباهتی به دراویش گذشته و یا مستندات موجود این فرقه ندارد. محل زندگی این افراد به ویژه مجذوب علیشاه در خیابان گلستان هفتم که محله ای اشرافی با قیمت کذایی است بسی جای سوال دارد. با بررسی محل زندگی تابنده و مقایسه خودرو وی در گذشته و اکنون، پی به وجود بسته های حمایتی و پول های وارداتی در این فرقه می بریم که بیشتر به نظر می رسد این مبالغ در حمایت از فعالیت های ضد امنیتی این گروه ارسال شده است.

    آنچه شاهد هستیم تفاوت شدید عقیدتی دراویش امروزه و 13 قرن قبل است که پرخوری را بر کم خوری، کاخ نشینی را بر کوخ نشینی و ناجوانمردی را به جای جوانمردی در پیش گرفته اند.

    اما انحرافات دراویش به سبک زندگی و رفتار خشونت بار خلاصه نمی شود، بلکه ضعف عقیدتی تا جایی رشد می کند که دست بوسی و پابوسی جزءلاینفک مراسمات درویشان شده و سجده بر نور علی تابنده نوعی عبادت خالصانه در بین مریدان محسوب می شود. مراسماتی که در مرام هیچ‌کدام از درویشان طول تاریخ نبوده است و نمونه آن را حتی در بین چاکران و ساده اندیشان پهلوی که در اوج بی‌اعتقادی برای دست‌بوسی شاهان خود صف می کشیدند هم نمی توان یافت ولی این افراد پای قطب دراویش را محراب خود قرار می دهند.

    گستردگی انحرافات در دراویش به میزانی رشد می کند که نور علی تابنده در ویدئویی منتشره، اهل منزل خود را بهترین افراد و خود را بهترین فرد معرفی می کند و زمینه انحرافات از مرام و سیره درویشگری را هر چه بیشتر از پیش فراهم می کند، تفکرات التقاطی مجذوب علیشاه آن قدر وی را مغرور می سازد که خود را جانشین خدا می خواند و افراد را به تقلید بی قید و شرط از دستورات خود دعوت می کند. برای شناخت هرچه بیشتر انحرافات فکری نورعلی تابنده با مطالعه علمی کتاب های وی به این نتیجه می رسیم که البته دیدن ویدئو نحوه قرآن خواندن او خالی از لطف نیست.

    با توجه به مستندات ارائه شده و طبق بررسی انجام شده به نظر می رسد که انتخاب مجذوب علیشاه به عنوان قطب فرقه درویشی گنابادی امری سفارشی و بر مبنای احقاق تمایلات دیگران بوده است.

    البته این موضوع را از اعلامیه های تابنده نیز قابل استنباط است که بیان می کند، من اینکاره نبوده ام امر شده وظیفه قطبیت را قبول نمایم و ایشان هم قبول کردم.

    منبع مطلب : www.nasim.news

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 11 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید