این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    شنبه خونین

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    شنبه خونین را از این سایت دریافت کنید.

    شنبه خونین (عکس)

    (عکس)

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    تصویر مشهور شنبهٔ خونین که در ایستگاه راه‌آهن جنوب شانگهای، در شنبه، ۲۸ اوت ۱۹۳۷ گرفته شده

    (血腥的星期六) عنوان یک تصویر عکاسی سیاه-سفید است که در سپتامبر یا اکتبر سال ۱۹۳۷ منتشر شد و در مدت کوتاهی بالغ بر ۱۳۶ میلیون نفر آن را مشاهده کردند.[۱] در این عکس یک طفل گریان مشاهده می‌شود که دقایقی پس از بمباران در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن جنوب شانگهای می‌گرید. این تصویر به یک نماد فرهنگی بدل شد که نشانگر رفتار ژاپنی‌ها در دورهٔ حمله‌شان به چین است. تنها دقایق کوتاهی پس از بمباران مذکور در طول نبرد شانگهای، هرست کورپوریشن عکاس H. S. "Newsreel" Wong, که با نام Wong Hai-Sheng یا Wang Xiaoting شناخته می‌شد، این صحنه را شکار کرد، او طفل را نمی‌شناخت و حتی جنسیتش را نمی‌دانست، تنها مشخص بود که مادر او در همان نزدیکی، در اثر بمباران کشته شده‌است. این کودک را با نام Ping Mei می‌شناختند.[۲] این یکی از حائز اهمیت‌ترین تصاویر جنگی است که تاکنون منتشر شده‌است، و یکی از مهمترین صحنه‌های خبری دههٔ ۱۹۳۰ شناخته می‌شود،[۳] تصویر مذکور در نیم‌کره غربی به طور گسترده‌ای دیده شد و در چین هم خشم عمومی علیه ژاپن را تحریک نمود.[۴] هارولد ایزاک، ژورنالیست غربی، این تصویر را یکی از موفق‌ترین پروپاگانداهای موجود در تمام دوران‌ها می‌داند.[۵]

    منابع[ویرایش]

    ↑ Van der Veen, Maurits (2003). . Trafford Publishing. p. 262. ISBN 1-55395-462-9.

    ↑ Bradley, James (2016). . New York: Back Bay Books / Little, Brown and Company. pp. 176–177. ISBN 978-0-316-33617-8.

    ↑ Doherty, Thomas (1999). (2 ed.). Columbia University Press. p. 105. ISBN 0-231-11635-7.

    ↑ Tuchman, Barbara W. (1972). . Bantam Books. p. 214. ISBN 0-553-14579-7.

    ↑ Dower, John W. (2010). . W. W. Norton & Company. pp. 158–159. ISBN 0-393-06150-7.

    این یک مقالهٔ خرد عکاسی است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.

    رده‌ها: آثار ۱۹۳۷ (میلادی)هنر در ۱۹۳۷ (میلادی)چین در ۱۹۳۷ (میلادی)تاریخ شانگهایعکس‌های سیاه‌وسفیدعکاسی در جمهوری خلق چینتبلیغات سیاسی آمریکا در جنگ جهانی دومجنایت‌های جنگی ژاپن

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    شنبه خونین مشهد در مسجد گوهرشاد

    قیام روز شنبه ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ مردم مشهد در مسجد گوهرشاد حرم منور رضوی در واكنش به سیاست‌های با اصطلاح روشنفکری و متمدنانه و در واقع ضداسلامی رضاخانی بود که طی آن روحانیون و مردم مؤمن مشهد چونان بسیاری از پیچ‌های حساس تاریخ دینی کشورمان پیشقدم‌ شدند.

    رفتن به محتوای اصلی

    شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ /۲۷ صفر ۱۴۴۴

    مسیر

    خانه » اخبار » اخبار فرهنگی مذهبی

    تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ شماره مطلب: ۱۳۳۹۰ تعداد بازدید: ۲۱۸۱ نظرات: ۰

    نگاهی به ماجرای قیام گوهرشاد؛

    شنبه خونین مشهد در مسجد گوهرشاد| یادداشت تبلیغی

    قیام روز شنبه ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ مردم مشهد در مسجد گوهرشاد حرم منور رضوی در واكنش به سیاست‌های با اصطلاح روشنفکری و متمدنانه و در واقع ضداسلامی رضاخانی بود که طی آن روحانیون و مردم مؤمن مشهد چونان بسیاری از پیچ‌های حساس تاریخ دینی کشورمان پیشقدم‌ شدند.

    به گزارش بلاغ، به نقل از ایکنا، یکی از قیام‏‌های ‏خونین مردم مسلمان ایران به رهبری مراجع تقلید در قرن معاصر که نقطه عطف تاریخ قیام‌‏های اسلامی طی ۱۰۰ سال اخیر محسوب می‌شود، قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) در واكنش به سیاست‌های با اصطلاح روشنفکری و متمدنانه و در واقع ضداسلامی رضاخانی بود.

    طی این قیام، روحانیون و مردم مؤمن و معتقد مشهد چونان بسیاری از پیچ‌های حساس تاریخ دینی کشورمان پیشقدم‌ شده و به مخالفت برخاستند؛ بدین‎گونه قیام شكوهمندی در دفتر تاریخ به ثبت رسید.

    رضاخان در خرداد ۱۳۱۳ عازم ترکیه شد، مدت سفر او ۴۰ روز به طول انجامید، او در آن جا از نزدیک با مظاهر تمدن غرب آشنا شد و پس از بازگشت تصمیم گرفت ایران را از لحاظ ظاهر به پای ترکیه برساند که تغییر کلاه مردان، کشف حجاب و تأسیس دانشگاه ره آورد این سفر بود.

    مقدمات کشف حجاب اجباری

    رضاخان پس از روی کارآمدن، برای رسیدن به اهداف خود و زدودن فرهنگ ملت ایران با به وجودآوردن محیطی رعب‌آور، به اقداماتی پرداخت که از جمله اقداماتش صدور قانون متحدالشکل کردن البسه بود، وی استفاده از کلاه را برای مردان الزامی دانست و دستور جلب اشخاص بدون کلاه شاپو را صادر کرد.

    وی همچنین استفاده از لباس روحانیت را ممنوع و منوط به اخذ اجازه کرد، برگزاری مجالس عزاداری و روضه نیز موکول به کسب اجازه از شهربانی شد که غالباً شهربانی از صدور اجازه برای برگزاری مجالس خودداری می‌کرد.

    روحانیت؛ طلایه‌دار قیام گوهرشاد

    هنگامی که رضاخان کشف حجاب اجباری را به اجرا گذاشت، علمای وقت از هر سوی ‏کشور، اعتراض شدید خود را اعلام داشتند، از جمله علمای برجسته مشهد در آن وقت، آیات عظام حاج آقا حسین قمی، حاج شیخ محمد آقازاده، ‏شیخ هاشم قزوینی، سیدعبدالله شیرازی، سیدعلی‌اکبر خویی، شیخ غلامحسین قزوینی، سیدعلی سیستانی و ... در بیت آیت ‎‏الله‏ سیدیونس اردبیلی اجتماع کردند و اعتراض شدید خود را طی تلگرافی به ‏رضاخان ابلاغ کردند که امضای ۳۱ نفر از علمای برجسته مشهد ضمیمه تلگراف شده بود.

    اسلام فدایی می‌‎خواهد

    در میان مراجع و علمای وقت، نام آیت‌ا‌لله حسین قمی با قیام خونین مسجد گوهرشاد آمیخته شده است، چرا که او نقش پر رنگ‌تری در این قیام ‏ایفا کرده است، وی در آغاز ماه ربیع‌الثانی سال ۱۳۵۴ قمری از مشهد به تهران هجرت کرد و در باغ سراج‎الملک شهر ری به تحصن نشست، او معتقد بود: «اگر پیشرفت جلوگیری از کشف ‏حجاب، بستگی به کشته شدن ۱۰ هزار نفر که در رأس آن‌‏ها حاج آقا حسین قمی(خودم) داشته باشد، ارزش دارد» یا در جایی دیگر با صراحت گفته‌: «امروز اسلام فدایی می‏‌خواهد، بر مردم است که قیام کنند».

    هنگامی که مردم‏ از ورود آیت‌الله قمی به تهران باخبر شدند، گروه‌گروه به صورت ‏دسته‌های عزاداری به دیدار او می‌‏شتافتند، به طوری که جمعیت زیادی در آن باغ و اطرافش اجتماع کردند، رژیم رضاخان که سخت هراسناک شده بود، به وسیله‏ کماندوهایش، باغ را محاصره کردند، و از ورود علما و مردم به آن‌جا جلوگیری ‏کردند، به این ترتیب آیت‌الله قمی را در آن باغ زندانی کردند.

    به این ترتیب ‏رهنمودهای مراجع و علما از یک سو و پافشاری و لجاجت رژیم رضاخانی در کشف ‏حجاب و پیروی از فرهنگ غرب از سوی دیگر، موجب شد روحانیون و مردم در گوشه و کنار کشور شدیداً به رژیم اعتراض کنند.

    شیخ محمدتقی بهلول، حافظ کل قرآن کریم نیز از جمله جمعیت ‏بسیاری بود که به عنوان‏ اعتراض به رژیم، در مسجد گوهرشاد متحصن شد. این روحانی مبارز، با سخنرانی‏‌های خود، به شدت به ‏اقدامات ضد اسلامی رضاخان اعتراض کرد؛ وی با صراحت‏ به تبیین خطر فرهنگ غرب ‌پرداخت و مردم را به قیام دعوت می‌‏کرد.

    حمله به مسجد گوهرشاد

    صبح جمعه، ۲۰ تیر سال ۱۳۱۴، قزّاقان رضاخان برای متفرق کردن مردم وارد عمل شدند و بی‌محابا به روی مردم تیراندازی کردند و در این ماجرا، حدود یک صد نفر کشته و زخمی شدند اما مردم متفرق نشدند و مقاومت کردند، پس از این هجوم، مردم از اطراف، با ابزاری از قبیل داس، بیل و چوب به طرف مسجد سرازیر شدند، مسجد گوهرشاد لبریز از جمعیت شد، روحانیون به ترتیب بر بالای منبر حضرت صاحب الزمان(عج) قرار گرفتند و به سخنرانی پرداختند.

    روز شنبه، ۲۱ تیرماه همان سال در مسجد، شعارهای ضد سلطنت و ضد حجاب‏‌زدایی داده می‏‌شد لذا وحشت مقامات دولتی را فرا گرفت، سرانجام رضاشاه دستور داد که همه را دستگیر و مجازات کنند. سران شهربانی و آگاهی، نیروهای خویش را هماهنگ کرده و قرار گذاشتند پس از نیمه شب، تهاجم خود را آغاز کنند.

    قزّاقان نیز از قبل در نقاط حسّاس شهر و اطراف مسجد گوهرشاد مستقر شدند و مسلسل‏‌های سنگین را بر بام‏‌های مشرف به مسجد کار گذاشتند؛ به شهادت و گواه شیخ بهلول حدود چهار ساعت از شب گذشته، به دستور رضاخان، دژخیمان او با حمله ناجوانمردانه به مسجد گوهرشاد، مردم را به گلوله بستند که ‏در این کشتار جمعی، حمام خون به راه افتاد و حدود سه هزار نفر به شهادت ‏رسیدند.

    و یک روز پس از فاجعه

    رضاخان برای رسیدن به اهداف شوم اربابانش، به این جنایت اکتفا نکرد و چون ‏احتمال قیام عمومی می‏‌داد، یک روز بعد از این فاجعه، همه علمای مبارز مشهد را دستگیر کرده و از مشهد ‏تبعید کرد، از جمله این تبعیدشدگان به تهران، سه نفر از مراجع و علمای سرشناس اعم از آیت‌‏الله حاج آقا حسین قمی، آیت‌‏الله سیدیونس اردبیلی و آیت‌الله‏ شیخ محمد آقازاده بودند.

    رژیم به بهانه قیام گوهرشاد، علمای مشهد را پراکنده ساخت و مسجد گوهرشاد را بست و از تداوم فعالیت حوزه علمیه آن نیز جلوگیری به عمل آورد، مدارس دینی نواب و باقریه را به اداره فرهنگ واگذار کرد و مدرسه عباسقلی‌خان را به محل نگهداری گدایان اختصاص داد و مدرسه میرزاجعفر نیز در اختیار آستان قدس قرار گرفت.

    منبع مطلب : www.balagh.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 12 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید