صدا از چه چیزهایی عبور نمی کند کلاس دوم
صدا از چه چیزهایی عبور نمی کند کلاس دوم را از این سایت دریافت کنید.
"قابی برای نوشتن"
"قابی برای نوشتن" آموزش، آموزگاري ، آموزش از دور،
"قابی برای نوشتن"
آموزش، آموزگاري ، آموزش از دور،
"قابی برای نوشتن" آموزش، آموزگاري ، آموزش از دور،
درس هشتم : صدا درس در یک نگاه :در این درس دانش آموزان با انجام فعالیت های مختلف پی می برند که صدا در اثر لرزش چیزها به وجود می آید. آن ها به شناسایی صدا هایی که در محیط اطرافشان است می پردازند و می توانند،صداها را از نظر نازک یا کلفت بودن طبقه بندی می کنند.آنچه دانش آمزان درباره صدا می دانند: سال اول : با انجام فعالیت هایی منبع صداهای مختلف را شناسایی کرده و به نقش گوش در شناسایی صدا ها پی برده اند.هدف ها : انتظار می رود در فرایند آموزش این درس هردانش آموز به هدف های زیر برسد :دانستنی ها و مهارت ها :با وسیله های مختلف چگونگی تولید صدا را آزمایش کند.با انجام آزمایش،صدا ها را از نظر ناز و کلفن بودن مقایسه نماید. با ابزار ساده یک تلفن بسازد.نگرش:1. نسبت به رعایت حقق دیگران حساس شود.دانستني ها براي معلم صوت :معمولاً وقتي جسمي مرتعش شود ، صدا توليد مي شود . ارتعاش يا نوسان حركت ، به صورت رفت و برگشت است كه به شكل بالا و پايين رفتن يا عقب و جلو رفتن نمود پيدا مي كند . اگر بر سيم هاي سنتور ضربه اي بزنيم سيم ها به سرعت رفت و برگشت كرده ،مرتعش مي شوند و توليد صدا مي كنند . اگر حركت سيم را متوقف كنيم ، صدايي از آن توليد نمي شود و ما چيزي نمي شنويم . وقتي جسمي مرتعش مي شود ، هواي موجود در اطراف آ به ارتعاش در مي آيد .ارتعاش هوا سبب تغيير جرئي فشار هوا و جابه جايي آن مي شود . اگر ارتعاش هوا به گونه اي باشد كه بتواند پرده ي گوش را به ارتعاش در آورد ، بخش هايي از گوش مياني و گوش داخلي نيز مرتعش مي شوند و صدا شنيده ميشود . انسان فقط صوت هايي را مي تواند بشنود كه منبع آن 2000-20 ارتعاش در ثانيه دارد . بعضي از جانوران مي توانند ، صداهاي زير و صداهاي خيلي ضعيف را بشنوند ؛ مثلاً سگ و موش صداهاي زير و ضعيفي را مي توانند بشنوند كه انسان قادر به شنيدن آن صداها نيست .
صدا از هوا به خوبي مي گذرد اما بعضي مواد جامد صدا را بهتر از هوا از خود عبور ميدهند ؛ مثلاً ، اگر گوشمان را روي يك ميز چوبي يا فلزي تكيه دهيم ، صداي ضربههاي ناخن را كه به آرامي روي ميز كشيده مي شود ، به خوبي مي شنويم ولي در حالت عادي كه گوشمان از ميز دور است ، اين صدا را نمي شنويم . موادي مانند پشم ، پنبه و اسفنج صدا را به خوبي از خود عبور نمي دهند . به همين دليل است كه وقتي در گوش خود پنبه مي گذاريم ، صداي اطراف را به سختي مي شنويم . مواد مايع هم مانند مواد جامد صدا را از خود عبور مي دهند . غواصان صداهاي زير آب را خوب مي شنوند . آنان زير آب صداي موتور قايق را زودتر از كسي مي شنوند كه بيرون از آب و به همان فاصله قرار دارد و صدا از راه هوا به گوششان مي رسد ؛ بنابراين ، براي انتشار صوت ، به محيط واسطه احتياج نيست . صدا در خلا منتشر نمي شود
در سطح كره ماه كه هوا وجود ندارد ، افراد نمي توانند صداي يكديگر را بشنوند . در اين موارد بايد ارتعاش هاي صوتي را به علامت هاي الكتريكي يا راديويي تبديل كنند .
انسان مي تواند به روش هاي گوناگون صدا توليد نمايد . صداي معمولي افراد از طريق گلو و دهان به وجود مي آيد . براي احساس اين فرايند مي توانيد هنگام حرف زدن دستتان را روي گلويتان بگذاريد ، در اين صورت ، احساس مي كنيد كه گلويتان ارتعاش دارد . در واقع ، با خرخر كردن مي توانيد ارتعاش را در گلويتان احساس كنيد . در حنجره ماهيچه هاي باريكي به نام تارهاي صوتي قرار دارد . وقتي حرف مي زنيد تارهاي صوتي را به ارتعاش در مي آوريد . براي اين كار ، هواي درون شش ها از ميان تارهاي صوتي عبور مي كنند . در اين حال ، تارهاي صورتي مرتعش مي شوند و صوت ايجاد مي شود . ما مي توانيم ارتعاش هاي تارهاي صوتي را تغيير بدهيم زماني كه ارتعاش تارهاي صوتي خيلي تند باشد ، صداي زير توليد مي شود و وقتي ارتعاش تارهاي صوتي كند باشد ، صداي بم توليد مي شود . با تغيير دادن وضع زبان و دهان ، صداها به صورت كلمه ادائ مي شود ؛ به اين صورت است كه انسان از طريق صدا ارتباط برقرار مي كند و حرف ميزند . زير ( نازك ) و بم ( كلفت ) بودن صداها به تعداد ارتعاش در ثانيه آن ها بستگي دارد . هر چه تعداد ارتعاش ها در ثانيه ( بسامد ) بيشتر باشد ، صدا زيرتر و هر چه كم تر باشد ، صدا بم تر خواهد بود . به اين ترتيب است كه صداي ارتعاش پوسته ي طبل ، بم و صداي ارتعاش سوت ، زير است و هر چه ابعاد جسمي كوچك باشد ، آن جسم تندتر ارتعاش كرده و صداي زيرتر توليد مي كند و برعكس ، هر چه ابعاد جسمي بزرگ تر باشد وقتي آن را به ارتعاش در مي آوريم كندتر از ارتعاش مي نمايد و صداي بم توليد ميكند . يكي از ويژگي هاي صدا ، بلند و اهسته بودن آن است كه بستگي به انرژي صوتي دارد . صداي بلند انرژي صوتي بيشتري دارد و صداي آهسته يا كوتاه انرژي كمتري دارد .
+ نوشته شده در ساعت 20:38 توسط افشین پا آ هو | نظرات
منبع مطلب : afshin1363.blogfa.com
صدا از چه موادی به خوبی عبور نمیکند؟
صدا از چه موادی به خوبی عبور نمیکند؟
ثبت نام ورود
پربازدیدها: #آزمونساز_رایگان#آزمون_میانترم
درس 5: پیام رمز را پیدا کن (1) علوم تجربی دوم دبستان درسنامه آموزشی این مبحث
صدا از چه موادی به خوبی عبور نمیکند؟
1 ) هوا - آب 2 ) چوب 3 ) پشم - پنبه 4 ) آهن گزارش خطا یک تست دیگه بزن یک آزمون کامل بده
تحلیل ویدئویی تست
تحلیل ویدئویی برای این تست ثبت نشده است!
ویدیو دوره آموزشی، علوم تجربی دوم دبستان
مدرس: مینا منتظری
مدت دوره: 3 ساعت (11 فایل)
فارسی
1183 تست رایگان
ریاضی
1038 تست رایگان
علوم تجربی
840 تست رایگان
هدیههای آسمانی
419 تست رایگان
نمونه سوالات مرتبط
آزمون آنلاین
20 تست
آزمون تستی علوم تجربی دوم دبستان | درس 11: من رشد می کنم
تیم مدیریت گاماآزمون آنلاین
20 تست
آزمون تستی علوم تجربی دوم دبستان | درس 3: زندگی ما و گردش زمین (1)
تیم مدیریت گاماآزمون آنلاین
24 تست
ارزشیابی نوبت اول علوم کلاس دوم ابتدائی | درس 1 تا 7
تیم مدیریت گاما2 صفحه
طرح درس سالانه علوم تجربی دوم دبستان | مهر 1400
نسرین جبرئیلی4 صفحه
آزمون مدادکاغذی علوم تجربی پایه دوم دبستان نیک نامان | درس 1 تا 3
سعید واحدی2 صفحه
کاربرگ عملکردی علوم تجربی دوم دبستان | آشنایی با چرخهی زندگی گیاهان
علوم ابتدائی1 صفحه
کاربرگ عملکردی علوم تجربی دوم دبستان | رشد گياهان
حسن نيك نام5 صفحه
آزمون علوم تجربی دوم دبستان آوای مهر | درس 3 و 4: زندگی ما و گردش زمین (1) و (2)
مریم حسینی2 صفحه
آزمون نوبت دوم علوم تجربی پایه دوم دبستان هما | اردیبهشت 1397
هدیه رضانیارایـــــگان
4 صفحه
دانلود نمونه سوال امتحانی علوم دوم ابتدائی
امیرعباس قاسمی17 صفحه
پرسش و پاسخ طبقهبندی شده علوم تجربی دوم | درس 1 تا 14
رباب شقاقی2 صفحه
آزمون عملکردی علوم تجربی پایه دوم دبستان نور معلم | فصل اول: زنگ علوم (گردشی در…
الهام درویشیرایـــــگان
1 صفحه
کار در خانه علوم تجربی دوم دبستان | ساخت کاردستی با مواد بازیافتی
امیرعباس قاسمیمحتواهای آموزشی مرتبط
فایل های پاورپوینت، ویدئو، صوتی، متنی و ...
تدریس آنلاین صفحه 2 تا 5 ریاضی دوم | فصل 1: عدد و رقم تا دستههای دهتایی و یکی
تدریس آنلاین صفحه 70 نگارش دوم | فصل 5 | درس 11: درسِ آزاد
آموزش تشدید در بعضی حروف یا کلمات یا آیه های قرآن دوم دبستان
موارد بیشتر ارسال فایل
پرسش و پاسخ های مرتبط
سوال کنید یا به سوالات دیگران پاسخ دهید ...
معنی معلم چیست؟
جمع فرایندی را توضیح دهید.
سرعت امواج لرزهای در پوستهی اقیانوسی کمتر است یا هسته خارجی؟
موارد بیشتر ارسال پرسش درسنامه های مرتبط
درسنامه آموزشی فصل اول ریاضی کلاس دوم | درس 3: جمع و تفریق
درسنامه آموزشی علوم تجربی کلاس دوم | درس 4: زندگی ما و گردش زمین (2)
درسنامه آموزشی فصل هشتم ریاضی کلاس دوم | درس 4: انتخاب نمودار
موارد بیشتر
آزمون های آنلاین مرتبط
آزمون تستی علوم تجربی دوم دبستان | درس 11: من رشد می کنم
آزمون تستی علوم تجربی دوم دبستان | درس 3: زندگی ما و گردش زمین (1)
ارزشیابی نوبت اول علوم کلاس دوم ابتدائی | درس 1 تا 7
موارد بیشتر
آخرین فایل های آموزشی
ویدیوی آموزش حرفهای رسم تابع گلدانی
پشم و پنبه
چوب پنبه
پنبه پشم جایی که هوانباشد
صدا از چه چیزهای عبور نمی کند
بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟
صداازچه چیزهایی عبورنمی کند