این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    فنون اقناع چیست

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    فنون اقناع چیست را از این سایت دریافت کنید.

    شیوه ها و فنون اقناع را نام ببرید/ روش های اقناع مخاطب چیست؟ — آکادمی هایپیک

    اقناع چیست؟ یعنی پیام به گونه ای ارسال شود که گیرنده ی پیام قانع شود. شیوه ها و فنون اقناع ، تبلیغ -ترس- تطمیع -طنز-اغراق -ترساندن است

    شیوه ها و فنون اقناع را نام ببرید/ روش های اقناع مخاطب چیست؟

    وبلاگمقالاتمتقاعدسازیشیوه ها و فنون اقناع را نام ببرید/ روش های اقناع مخاطب چیست؟

    اقناع و فنون آن:

    اقناع: یعنی پیام به گونه ای ارسال شود که گیرنده ی پیام با رغبت، میل و رضایت کامل، پیام را بپذیرد. در این مقاله، شیوه ها و فنون اقناع را باهم مرور می کنیم.

    برخی شیوه‌ ها و فنون اقناع عبارتند از:

    تبليغ؛

    تبليغات يكي از فنون مورد استفاده در جهت اقناع است.

    هدف فعاليت‌هاي تبليغي، علاوه بر اطلاع‌رساني، ايجاد انگيزش نيز مي‌باشد؛

    يعني فعاليت تبليغي فردي را به‌كاري در جهت مقصود مبلغ برانگيخته می‌كند.

    تبليغ بر پايه‌ی نياز بنا شده و جدي‌ترين قلمرو فعاليت‌هاي تبليغي نياز مخاطبين است. (شرف‌الدين، 1387)

    تلقين؛

    تلقين كه نوعي متقاعدسازي نا هوشيارانه و نا آگاهانه است، از شيوه‌هاي رايج اقناع محسوب مي‌شود.

    تلقين نوعي فرايند ارتباطي است که موجب پذيرش مسئله مورد نظر اقناع‌گر مي‌شود؛

    اما اين پذيرش مبتني بر دلايل منطقي نبوده و به‌صورت، غيرحساب‌گرانه و ناآگاهانه محقق مي‌شود.

    برخي شگردهاي تلقين عبارتند از: القاء تدريجي يك انديشه، طرح سؤال، تكرار، بزرگ‌نمايي و مبالغه يا كوچك‌نمايي، ايجاد ترس، تحريك عاطفه و توسل به اكثري بودن. (شرف‌الدين، 1387)

    تقليد؛

    در تقليد اقناع‌گران در پيام‌هاي اقناعي خود مخاطبين را به این شیوه فرا مي‌خوانند.

    تارد روان‌شناس معروف، معتقد است، تلقين خادم تقليد است. در درون هر تقليد، عناصری از تلقين وجود دارد؛

    یعنی، هرجا كسي از ديگري تقليد مي‌كند، ابتداء برتري آن تقليدشده براي او ثابت و تلقين شده است.

    تصويرسازي؛

    اقناع‌گران، گاهي براي اقناع مخاطبين خود، دست به تصويرسازي مي‌زنند.

    به‌طور مثال، كشورهاي قدرتمند و مهاجم جهت اقناع ملت خود، نسبت به لزوم صرف هزينه‌ در جهت جنگ با كشورهاي ديگر، تصوير خاصي از كشور مورد تهاجم براي ملت خود مي‌سازند؛ مثلاً او را تروريست و خطر براي كشور معرفي مي‌كند.

    تکرار

    تکرار یک پیام می تواند به شرطی شدن آن منجر شود و سبب پاسخ مخاطب شود؛

    حتما بخوانید  ارتباط اثربخش راه نفوذ در قلب ها/چند مهارت کاربردی برای ارتباطات

    به این جهت از این شیوه برای اقناع استفاده می شود. البته تکرار زیاد هم می تواند مخاطب را گریزان کند.

    استفاده از زیبایی

    افراد زیبا، برای جذب و جلب توجه افراد  الگوی خوبی هستند.

    گواهی دادن یعنی؛

    یکی از شیوه ها و فنون اقناع ،گواهی دادن ستاره ها، نخبگان و مردم عادی است.

    این فن پای فرد سومی را به میان می­­ کشد تا گیرنده پیام آن چه را هدف نویسنده بوده است، راحت­ تر بپذیرد.

      اغراق

    اغراق یعنی؛ بزرگ‌نمایی است یعنی چیزی را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان‌ دهیم.

    طنز

    بسیاری از تبلیغات از این شیوه استفاده می کنند و از این راه موجب شوند تاپیام آن ها با احساسی خوب و مفرح در ذهن ما باقی بمانند.

    ترس: 

    رسانه با استفاده از فن ترس تلاش می کند تا شما را از مفهومی نهی کند.

    یا با برانگیختن حساسیت شما، شما را به سمت پذیرش مفهومی هدایت کند .

    یا با ایجاد حس تهدید سرعت شما را در گرایش یافتن به سمت مفهومی بالا ببرد.

    ” سیگار کشیدن شما را می کشد”.

    یا تبلیغات تلویزیون : اگر تا فردا در فلان قرعه کشی شرکت نکنید کلی ضرر می کنید.

    تداعی: 

    در این روش سعی می­شود تا پیوندی بین یک فکر، نظر، محصول،‌خدمت، یا هر چیز دیگر با آرزو­ها، امیال، غرایز و احساسات مطلوب انسانی مانند زیبایی، امنیت، حریم خصوصی،‌ موفقیت، سلامت، تفریح ، شادی و… در ذهن مخاطب هدف خود ایجاد شود.

    تطمیع:

    شیوه ای است برای ترغیب کسی تا برای رسیدن به هدفتان کمک کند.

    تطمیع از دیگر شیوه ها و فنون اقناع است.

    حتما بخوانید  برقراری ارتباط و هدف از آن/ چرا باید اجتماعی باشیم؟

    تطمیع شامل: حراج، تخفیف، قرعه کشی، هدیه رایگان، یکی بخر چندتا ببر و… می شود.

    Hipeakacademyadmin ۲۰۱۹-۱۱-۲۲ قبلی

    متقاعد کردن مخاطب/ چطور توی قلب ها رسوخ کنیم؟

    بعدی

    متقاعد سازی و چند نکته مهم/ افکار سخت را مثل موم نرم کن

    نوشته های مرتبط ...

    چرا به روانشناس نیاز داریم؟| فرهنگ مراجعه به روانشناس

    روانشناسی, مقالات

    قانونهای ارزشمند رشد

    ارتباطات, توسعه فردی, روانشناسی, متقاعدسازی, مذاکره

    هوش هیجانی به زبان ساده/تفاوت هوش هیجانی در زنان و مردان

    ارتباطات, توسعه فردی, خلاقیت, روانشناسی, متقاعدسازی, مذاکره

    خودشناسی به همراه روانکاوی/سایه ات را بشناس تا خودت را بشناسی

    توسعه فردی, روانشناسی, متقاعدسازی

    دیدگاهتان را بنویسید

    منبع مطلب : hipeakacademy.com

    اقناع چیست و اصول متقاعدسازی کدام است؟

    اقناع چیست و فنون اقناع در سخنرانی کدام است؟ اساسا سخنرانی یعنی ارائه کلام با هدف اقناع مخاطب. در واقع در هر ارتباط کلامی که شما نیاز دارید که

    Facebook Twitter YouTube Instagram LinkedIn WhatsApp Aparat

    اقناع چیست و اصول متقاعدسازی کدام است؟

    صفحه اصلی/مقالات آموزشی/مهارتهای سخنرانی و سخنوری/اقناع چیست و اصول متقاعدسازی کدام است؟

    اقناع چیست و فنون اقناع در سخنرانی کدام است؟ اساسا سخنرانی یعنی ارائه کلام با هدف اقناع مخاطب. در واقع در هر ارتباط کلامی که شما نیاز دارید که مخاطب خود را نسبت به موضوع، قانع کنید باید سخنرانی کنید.

    آنچه در ادامه می خوانید:

    1- معنی اقناع چیست؟2- تفاوت اقناع و اثبات چیست؟3- اصول متقاعدسازی ارسطو4- انواع اقناع چیست؟5- روش های متقاعدسازی و شیوه های اقناع کدامند؟6- فنون اقناع چیست؟

    معنی اقناع چیست؟

    اقناع/’eqnā’/: راضی کردن، قانع کردن، ترغیب، تشویق و تهییج کردن مخاطب

    تفاوت اقناع و اثبات چیست؟

    یکی از مهمترین نکاتی که می تواند سخن آموزان را به درک هر چه بیشتر سخنرانی به عنوان یک مدیوم یا رسانه نزدیک کند، تشخیص تفاوت اثبات و اقناع است.

    در حرف زدن، حرفی که می زنیم مهم است ولی در سخنرانی این مخاطب است که اهمیت دارد. هنگام حرف زدن معمولا ما به دنبال اثبات حرفمان هستیم در حالی که در سخنرانی به دنبال اقناع مخاطب هستیم. وقتی شما می خواهید حرفی را اثبات کنید رو به خودتان دارید و با زبان خودتان سخن می گویید، در حالی که اگر بخواهید مخاطب را اقناع کنید باید با زبان مخاطب حرف بزنید.

    مثال برای اقناع:

    هنگامی که ما با کودکی 2 یا 3 ساله هم صحبت می شویم چند اتفاق ساده ولی بسیار مهم می افتد:

    1- صدای خود را تغییر می دهیم و آن را بچه گانه می کنیم.

    2- از کلماتی برای ارتباط با کودک استفاده می کنیم که در دایره واژگان روزمره ما وجود ندارد.

    3- حتی تلفظ برخی کلمات را هم تغییر می دهیم.

    چرا؟ اگر به این سوالات پاسخ دهید تا حدود زیادی با مفهوم و معنی اقناع آشنا می شوید. همه این اتفاقات به این دلیل می افتد که شما می خواهید با کودک ارتباط بگیرید. ارتباط یعنی فهمیدن و فهمیده شدن. اگر بخواهید با کلام و سخنتان روی کسی تاثیر بگذارید باید با او ارتباط بگیرید. اگر بخواهید ارتباط بگیرید باید حرفتان را بفهمد. اگر بخواهید حرفتان را بفهمد باید با زبان مخاطب صحبت کنید.

    اینکه شما بیاموزید که چگونه با زبان مخاطب سخن بگویید سخت ترین، دشوارترین و مهمترین مسئله و موضوع سخنرانی و مهارت های ارتباط حرفه ای کلامی است. مشکل آن جاست که وقتی آن کودک 2 ساله، بیست، سی یا چهل ساله می شود مردم گمان می کنند که هر حرفی را، هر طور که می خواهند می توانند بگویند.

    اصول متقاعدسازی ارسطو

    ارسطو بر سه اصل لوگوس (منطق) ، اتوس (جایگاه) و پاتوس (احساس) برای اقناع اعتقاد دارد. هنوز هم در بسیاری از مجامع آکادمیک جهان این سه اصل به عنوان اصولی ترین روش های اقناعی آموزش داده می شود.

    لوگوس (منطق):

    منظور ارسطو از این روش متقاعد سازی گفتار منطقی و مستدل است که بر اساس اصول منطقی که ارسطو در کتاب ارغنون خود به آن اشاره می کند بیان می شود. قیاس یا استنتناج و استقرا دو روش مهم استدلال منطقی است. زمانی که کسی در مورد موضوعی صحبت می کند و در مورد آن مثال می زند، آمار می دهد و یا در مورد تجربیات خود در آن موضوع صحبت می کند در واقع دارد مستدل و منطقی سخن می گوید.

    پاتوس (احساس)

    برانگیختن احساسات مخاطب اصل دیگری است که ارسطو بر آن تکیه دارد. از آنجا که در بسیاری از موارد حقیقت و واقعیت مخدوش است و مخاطب تصور درستی نسبت به آن ندارد، برانگیختن احساسات می تواند قویترین روش متقاعدسازی باشد. البته یکی از محورهای مهم اقناعی در سخنوری بر همین پایه استوار است.

    اتوس (جایگاه)

    جلب اعتماد مخاطب اهمیت زیادی در اقناع و متقاعدسازی او دارد. اصل کلیدی در این زمینه آن است که در بسیاری موارد شخصیت سخنور مهمتر از کلام و سخن اوست. تشخص حرفه ای سخنوری و همچنین آداب معاشرت، ، نحوه لباس پوشیدن، رفتار کردن، کیفیت صدا و لحن و همچنین زبان بدن در این طبقه بندی قرار می گیرد.

    انواع اقناع چیست؟

    اقناع یا علمی است و یا خطابی.

    اقناع علمی صرفا در جایی کاربرد دارد که مخاطب نسبت به موضوع متخصص باشد و برای اقناع آن ها نیاز به برهان علمی است. در چنین مجامعی در سخنرانی باید از بدیهیات پرهیز کرد و حرف و سخن باید مستند به رفرنس ها و مراجع معتبر باشد.

    اقناع خطابی یعنی استفاده از زبان برای ایجاد برانگیختگی. البته این به این معنا نیست که در اقناع خطابی از برهان و دلیل استفاده نمی شود. اما برهان و دلایل خطابی در بسیاری از موارد متفاوت از دلایل علمی است.

    روش های متقاعدسازی و شیوه های اقناع کدامند؟

    الف) تَشَخُّص

    تَشَخُّصِ سخنور حتی از آگاهی او هم مهمتر است. تَشَخُّص، شخصیت سخنور نیست که شخصیت سخنور هم قسمتی از تَشَخُّص او است. البته قسمتی از شخصیت اجتماعی نه شخصیت فردی.

    تَشَخُّص یکی از مهمترین اصول اقناع است. در بسیاری از موارد مهم نیست چه حرفی زده می شود. مهم این است که چه کسی آن حرف را می زند. بر اساس همین اصل است که سخن به خودی خود مهم نیست بلکه با گوینده سخن است که سخن هم اهمیت می یابد. به عبارت ساده تر تا مخاطب، مَنِ سخنران را نپذیرد سخن من را هم نمی پذیرد.

    ب) برانگیختن احساسات

    برانگیخت احساسات به این معنست که مخاطب باید به لحاظ وجودی احساس کند در خطر است. به عبارت دیگر یکی از مهمترین روش های متقاعد سازی و فنون اقناع، تحریک احساسات مخاطب است. اگر موضوع سخنرانی را برای مخاطب به موضوع مرگ و زندگی تبدیل کنیم، اقناع اتفاق می افتد.

    مثال برای اقناع

    فرض کنید که میخواهیم در مورد آلودگی هوا سخنرانی کنیم. اگر بگوییم:

    “به دلیل پیدایش عصر صنعتی و فعالیت بیشمار کارخانجات صنعتی و تولید بیش از حد محصولات، انسان امروز با موضوع آلودگی هوا مواجه شده است. ما باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا بتوانیم با این مسئله روبرو شویم و محیط زیست سالم تری را برای آیندگان به ارث بگذاریم.”

    در این حالت مخاطب دچار تحریک احساسات نمی شود و در نتیجه اقناع هم صورت نمی گیرد. حال موضوع فوق را به صورت زیر بیان می کنیم:

    منبع مطلب : www.sokhanvaran.org

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید