این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    قوه باه چیست

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    قوه باه چیست را از این سایت دریافت کنید.

    قوه باه

    معنی قوه باه - معانی، لغت نامه دهخدا، فرهنگ اسم ها، فرهنگ معین و عمید، مترادف و متضاد و ... در فرهنگ لغت آبادیس - برای مشاهده کلیک کنید

    قوه باه

    بستن تبلیغات

    فارسی به انگلیسی

    potency

    دانشنامه اسلامی

    [ویکی فقه] باه، واژه ای عربی به معانی جماع و نکاح است.

    برخی واژه شناسان آن را دگرگون شده باء (با تبدیل همزه به هاء) و گروهی تغییریافته باءَة (با حذف همزه) یا تصحیف (و تلفّظ عامیانه) آن و عدّه ای آن را از ریشه ای جدا از «بوء» می دانند.

    واژه باه در احادیث

    این واژه در احادیث بندرت و به هر دو معنی آمده است.

    کاربرد باه

    از جمله کاربردهای رایج آن در عربی و فارسی عبارت است از: اصطلاحِ «قوّه باه» به معنای غریزه جنسی و «علم الباه» که بخشی از علم پزشکی به شمار می رفته و درباره آن کتاب ها نوشته شده است.

    باه در قرآن ... wikifeqh: قوه_باه بستن تبلیغات

    پیشنهاد کاربران

    ترتیب: قدیمیجدیدرای موافقرای مخالف

    بهمن

    ١٧:٣٦ - ١٣٩٨/١٢/٠٢ هو میزان تمایل جنسی.

    گزارش

    2 | 0

    مشاهده پیشنهاد های امروز

    معنی یا پیشنهاد شما

    + افزودن عکس و لینک

    منبع مطلب : abadis.ir

    قوه باه

    قوه باه

    ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف

    باه، واژه‌ای عربی به معانی جماع و نکاح است. [۱][۲][۳][۴][۵]

    فهرست مندرجات

    ۱ - واژه‌شناسی باه

    ۲ - واژه باه در احادیث

    ۳ - کاربرد باه ۴ - باه در قرآن

    ۵ - فلسفه وجود قوه باه در انسان

    ۵.۱ - تداوم نسل ۵.۲ - هدایت انسان

    ۶ - آثار افراط در باه

    ۷ - نکوهش افراط در باه

    ۸ - پیشگیری از طغیان شهوت

    ۹ - پیامد آزادی در روابط جنسی

    ۱۰ - عوارض زیاده روی در کاربرد قوّه باه

    ۱۱ - تفریط در باه ۱۲ - تمایلات نفسانی

    ۱۳ - غریزه باه از نظر اسلام

    ۱۴ - میانه‌روی در باه

    ۱۵ - عامل درونیِ مهار کننده باه

    ۱۵.۱ - عفت در احادیث

    ۱۵.۲ - عفت در قرآن

    ۱۵.۳ - لزوم نظارت درونی بر قوّه باه

    ۱۵.۴ - ضرورت حیا و عفّت در باه

    ۱۶ - فهرست منابع ۱۷ - پانویس ۱۸ - منبع

    ۱ - واژه‌شناسی باه

    [ویرایش]

    برخی واژه شناسان آن را دگرگون شده باء (با تبدیل همزه به هاء) و گروهی تغییریافته باءَة (با حذف همزه) یا تصحیف (و تلفّظ عامیانه) آن و عدّه‌ای آن را از ریشه‌ای جدا از «بوء» می‌دانند. [۶][۷][۸][۹]

    ۲ - واژه باه در احادیث

    [ویرایش]

    این واژه در احادیث بندرت و به هر دو معنی آمده است. [۱۰][۱۱][۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]

    ۳ - کاربرد باه

    [ویرایش]

    از جمله کاربردهای رایج آن در عربی و فارسی عبارت است از: اصطلاحِ «قوّه باه» به معنای غریزه جنسی و «علم الباه» که بخشی از علم پزشکی به شمار می‌رفته و درباره آن کتاب‌ها نوشته شده است. [۱۶][۱۷][۱۸][۱۹]

    ۴ - باه در قرآن

    [ویرایش]

    در قرآن [۲۰][۲۱][۲۲][۲۳][۲۴][۲۵][۲۶][۲۷][۲۸][۲۹][۳۰][۳۱][۳۲][۳۳][۳۴][۳۵][۳۶][۳۷][۳۸] توصیه‌هایی اخلاقی درباره مهار کردن غریزه باه، ماجراهای تاریخی و آموزنده و نیز برخی از احکام فقهی درباره باه، از جمله راههای مشروع آن، محدودیت‌های باه (و مقدّمات آن) ـ برای زن و شوهر یا‌ به‌طور عام ـ و احکام حقوقی و کیفریِ مترتّب بر باهِ مشروع و نامشروع آمده است. در قرآن، ظاهراً به اقتضای ادب و عفّت کلام [۳۹][۴۰][۴۱][۴۲][۴۳] باه مشروع و نامشروع بیش‌تر به صورت کنایه و با لفظ‌هایی از قبیل مباشِرت، [۴۴] اِتْیان، [۴۵][۴۶][۴۷][۴۸][۴۹][۵۰] مَسّ، [۵۱][۵۲][۵۳] قُرْب، [۵۴] لَمْس، [۵۵] اِفضاء، [۵۶] تَغَشّی، [۵۷] قَضاءِ وَطَر، [۵۸] رَفَثْ، [۵۹][۶۰]بِغاء، [۶۱] عَنَتْ، [۶۲] سوء و فحشاء [۶۳] و فاحشه [۶۴][۶۵][۶۶][۶۷][۶۸] بیان شده است. [۶۹][۷۰][۷۱][۷۲]

    ۵ - فلسفه وجود قوه باه در انسان

    [ویرایش]

    طبقِ نظر عالمان اخلاق و نیز مضامین احادیث، غریزه باه با دو غرض مهم در وجود انسان، مرد یا زن، نهاده شده است.

    ۵.۱ - تداوم نسل

    بقای نوع انسان و تداوم یافتن وجود او در فرزند، که مهم‌‌ترین غرض است. [۷۳][۷۴][۷۵][۷۶] وجود جهاز تناسلی و جهاز و لوازم پرورش فرزند در نوع بشر، آرامش یافتن زن و مرد با ارضای این غریزه و نیز وجود غرایزی مانند حبّ ذات (که شامل حبّ بقای ذات نیز هست [۷۷] در بیان محبّت، محبّتِ پدری، مادری ـ فرزندی [۷۸][۷۹]) از شواهد غیرقابلِ انکار این امر است. [۸۰] به گفته طباطبائی مراد از «فَأْتُوا» در آیه ۲۲۳ سوره بقره وجوب تشریعی نیست، بلکه به امری تکوینی و فطری اشاره می‌کند که انسان با مجهّز شدن به قوای لازم برای تولیدمثل و بقای نوع بدان هدایت شده است. به‌علاوه، به عقیده مفسّران، بخش‌های دیگر آیه مزبور از جمله : «نساؤکُمْ حَرْثٌ لَکُم» : با الهام از تشبیه مذکور، و «قَدِّمُوا لاَنْفُسِکُمْ»، بنابر آن‌که مراد تقدیم فرزندان شایسته به جامعه باشد، و نیز آیه ۱۱ سوره شوری (جَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْوَاجاً) : غرض از آفرینش قوّه باه را بقای نسل بیان داشته است. [۸۱][۸۲][۸۳]

    ۵.۲ - هدایت انسان

    هدایت شدن انسان به سعادت و کمال با درک لذّتِ این غریزه و مقایسه آن با نعمت‌ها و لذّت‌های اخروی (که به نظر برخی، از سنخ لذّت‌های دنیوی است [۸۴][۸۵]) و در نتیجه اشتیاق به آنها. [۸۶][۸۷][۸۸][۸۹][۹۰]

    ۶ - آثار افراط در باه

    [ویرایش]

    در مواجهه با غریزه باه، که بالطّبع اقتضای فعّال شدن دارد، تسلیم شدن افراطی و عدم تقیّد به حدود مقرّر شرعی و عقلی (یا اصطلاحاً «شَرَه [۹۱][۹۲][۹۳]) به عقیده علمای اخلاق اسلامی سبب چیرگی آن بر عقل، گمراهی و فساد فردی و اجتماعی انسان خواهد شد، به ویژه اگر منجر به ایجاد امیال کاذب و «بیماری عشق» شود که بنابرتعریف نصیرالدین طوسی [۹۴] «تباه‌‌ترین انواع افراط بُوَد و آن صرف همگی همّت باشد به طلب یک شخص معیّن از جهت سلطان شهوت».

    ۷ - نکوهش افراط در باه

    [ویرایش]

    هر چند اسلام محبّت عمیق (مودّت) میان زوجین را توصیه کرده، [۹۵] عشق به معنای مزبور (یا به اصطلاح حکما عشق مجازی حیوانی که ضعیف‌‌ترین مراتب عشق است [۹۶][۹۷]) را با توجّه به این‌که به حکومت قانون و سلطه عقل پایان می‌دهد، حکیمان و دانشمندان اخلاق نکوهش کرده‌اند [۹۸][۹۹][۱۰۰][۱۰۱][۱۰۲][۱۰۳] و این عشق، در احادیث منقول از امامان علیهم السّلام مذمّت شده است [۱۰۴] مجلسی ۱۴۰۳، ج ۷۰، ص ۱۵۸؛. [۱۰۵]

    ۸ - پیشگیری از طغیان شهوت

    [ویرایش]

    ازین‌رو برای پیشگیری از طغیان شهوت و ابتلا به این نوع عشق، و نیز مصونیّت از آثار مخرّب آن در صورت ابتلا، در احادیث و کتب اخلاقی و فقهی توصیه‌هایی آمده است. [۱۰۶][۱۰۷][۱۰۸][۱۰۹][۱۱۰][۱۱۱][۱۱۲]

    ۹ - پیامد آزادی در روابط جنسی

    [ویرایش]

    بعلاوه، آزادی در روابط جنسی مغایر با فطرت انسان و حکمت آفرینش باه و موجب انقطاع نسل، فساد نسب و گسترش فحشا در جامعه است. ازین‌رو هرگونه عمل فحشا در اسلام و دیگر ادیان آسمانی [۱۱۳] مورد نهی شدید و موجب کیفر بوده [۱۱۴][۱۱۵] و چه بسا از نظر همه انسان‌ها و جوامع، قبیح عقلی به شمار می‌رود. [۱۱۶]

    ۱۰ - عوارض زیاده روی در کاربرد قوّه باه

    [ویرایش]

    به گفته دانشمندان، زیاده روی در کاربرد قوّه باه، حتّی در موارد مجاز، عوارضی مانند ضعف بدن و نقصان عقل و عوارض دیگر در پی دارد [۱۱۷]. [۱۱۸][۱۱۹]

    ۱۱ - تفریط در باه

    [ویرایش]

    از سوی دیگر «خمود» یعنی تفریط در طلب لذّت‌های ضروری [۱۲۰][۱۲۱][۱۲۲][۱۲۳] در امر باه موجب بیماری و مشقّت بسیار و نیز محرومیّت از فواید این غریزه و در اسلام مطرود است. اسلام در فلسفه نظری خود طبیعت انسان و از جمله غریزه باه را شریر بالذّات نمی‌داند.

    منبع مطلب : fa.wikifeqh.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 7 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید