این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    مادر کدامیک از امامان اهل کشور ایران است؟

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    مادر کدامیک از امامان اهل کشور ایران است؟ را از این سایت دریافت کنید.

    آیا واقعا مادر امام سجاد(ع) ایرانی و دختر یزدگرد ساسانی است؟

    با رجوع به منابع مختلف شیعه و سنى درمى ‏یابیم که از میان ائمه شیعى بیشترین اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد.

    دین و اندیشه حوزه و نهادهاي ديني

    ۳ خرداد ۱۳۹۴،‏ ۱۴:۲۱

    پاسخ به سؤالات دینی؛

    آیا واقعا مادر امام سجاد(ع) ایرانی و دختر یزدگرد ساسانی است؟

    با رجوع به منابع مختلف شیعه و سنى درمى ‏یابیم که از میان ائمه شیعى بیشترین اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد.

    به گزارش خبرگزاری مهر، همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند.

    پرسش: آیا واقعا مادر امام سجاد(ع) ایرانی و دختر یزدگرد ساسانی است؟

    با رجوع به منابع مختلف شیعه و سنى درمى ‏یابیم که از میان ائمه شیعى بیشترین اختلاف درباره نام مادر امام سجاد(ع) وجود دارد تا جایى‏ که برخى از محققان با استفاده از منابع مختلف چهارده نام(۱) و برخى دیگر تا شانزده‏(۲) نام براى مادر آن حضرت(ع) ذکر کرده‏ اند(۳).

    مجموع این نام‏ها چنین است: ۱. شهربانو، ۲. شهربانویه، ۳. شاه زنان، ۴. جهان شاه، ۵. شه زنان، ۶. شهرناز، ۷. جهان بانویه، ۸. خولة، ۹. برّة، ۱۰. سلافة، ۱۱. غزالة، ۱۲. سلامة، ۱۳. حرار، ۱۴. مریم، ۱۵. فاطمة، ۱۶. شهربان.

    با آنکه در منابع تاریخى اهل سنت بر روى نام‏هایى چون سلافة، سلامة، غزاله بیشتر مانور داده شده است،(۴) اما در منابع شیعى و به خصوص منابع روایى آنها، نام شهربانو بیشتر مشهور شده است. بنا به نوشته برخى از محققان(۵) اولین بار این نام در کتاب «بصائر الدرجات» محمد بن حسن صفار قمى (متوفى۲۹۰ ق) دیده شده است.(۶) بعدها محدث معروف شیعى یعنى کلینى (م ۳۲۹ ق) روایت همین کتاب را در کتاب کافى آورد.(۷) بقیه منابع یا از این دو منبع بهره گرفته و یا آن که روایاتى ضعیف و بدون سند معتبر را در نوشته‏هاى خود آورده ‏اند.(۸)

    در این روایت چنین آمده است: «چون دختر یزدگرد را نزد عمر آوردند، دوشیزگان مدینه براى تماشاى او سر مى‏ کشیدند و چون وارد مسجد شد، مسجد از پرتوش درخشان گشت. عمر به او نگریست، دختر رخسار خود را پوشید و گفت: اف بیروج بادا هرمز (واى، روزگار هرمز سیاه شود)! عمر گفت: این دختر مرا ناسزا مى ‏گوید و بدو متوجه شد! امیرالمؤمنین(ع) به عمر فرمود: تو این حق را ندارى که به او آسیبی برسانی، به او اختیار ده که خودش مردى از مسلمانان را انتخاب کند و در سهم غنیمتش حساب کن. عمر به او اختیار داد. دخترآمد و دست خود را روى سر حسین(ع) گذاشت. امیرالمؤمنین على(ع) به او فرمود: نام تو چیست؟ گفت: جهان شاه. حضرت فرمود: بلکه شهربانویه باشد.

    سپس به حسین(ع) فرمود: اى اباعبدالله! از این دختر بهترین شخص روى زمین براى تو متولد مى شود و على بن حسین(ع) از او متولد گشت. آن حضرت را ابن الخیرتین (پسر دو برگزیده) مى‏ گفتند؛ زیرا برگزیده خدا از عرب «هاشم» بود و از عجم «فارسى».(۹)

    این روایت از دو جهت سند و متن محل بحث واقع شده است. از جهت سند در آن افرادى مانند ابراهیم بن اسحاق احمر(۱۰) و عمرو بن شمر وجود دارند که متهم به غلو شده و از سوى علمای شیعه مورد تأیید واقع نشده ‏اند.(۱۱)

    اما از جهت متن اشکالاتی دارد بدین شرح :

    - اسارت دخترى از یزدگرد، به شدت محل تردید است.

    - اسارت چنین دخترى در زمان عمر و به ازدواج امام حسین(ع) درآمدن در این زمان نیز غیرقابل قبول است.

    - در هیچ ‏یک از منابع معتبر شیعى به جز این روایت، لقبى با عنوان «ابن الخیرتین» براى امام سجاد(ع) نقل نشده است.

    آیا در اینجا نمى‏ توان نوعى ایرانى‏ گرایى افراطى را دید که به خیال خود به جهت پیوند خوردن نسل ساسانیان با نسل پیامبر(ص) در امام سجاد(ع)، خواسته ‏اند آن حضرت(ع) را به عنوان «خیر اهل الارض» معرفى کنند؟

    این‏گونه نقدها بر گزارش‏هاى حاوى نام شهربانو باعث مى‏ شود تا این گزارش‏ها را از ساحت ائمه(ع) به دور و آن را ساخته دست حدیث‏ پردازان بدانیم و نام شهربانو را براى مادر آن حضرت(ع) نفى کنیم.

    درباره نَسَب مادر امام سجاد(ع) نیز منابع متقدم تاریخى و روایى دچار اختلاف گشته ‏اند. برخى مانند یعقوبى (متوفى ۲۸۴ ق)(۱۲)، محمد بن حسن قمی(۱۳) ، کلینى (متوفى ۳۲۹ ق)(۱۴)، محمد بن حسن صفار قمى (متوفى ۲۹۰ ق) علامه مجلسی(۱۵)، شیخ صدوق(متوفى ۳۸۱ ق)(۱۶) و شیخ مفید (متوفى ۴۱۳ ق)(۱۶) او را دختر یزدگرد دانسته‏ اند، هر چند در نام او اتفاق نظر ندارند. این نَسَب تقریباً در میان منابع متأخر به عنوان یک شهرت فراگیر جاى خود را باز کرده است؛ به گونه‏ اى که میدان اظهار وجود براى دیدگاه ‏هاى مخالف نگذاشته است.(۱۷)

    در مقابل این قول، برخى از منابع متقدم و متأخر دیدگاه‏هاى دیگرى مانند سیستانى، سِندى و یاکابلى بودن او را متذکر شده و بسیارى از منابع بدون ذکر محل اسارت او، تنها با عنوان «امّ ولد» (کنیز صاحب فرزند) از او یاد کرده‏اند. (۱۸)برخى نام‏هاى بزرگان ایرانى هم چون سبحان، سنجان، نوشجان و شیرویه را به عنوان پدر او ذکر کرده‏اند.(۱۹)

    براى نقد و بررسى این نَسَب نمى‏ توانیم به بحث‏هاى سندى این گزارش‏ها تکیه کنیم؛ زیرا هیچ ‏یک از اقوال داراى سند مستحکمى نیست. علاوه بر آن که بیشتر کتاب‏هاى تاریخى همانند تاریخ یعقوبى، مطالب خود را بدون ذکر اسناد نقل مى‏کنند.

    بنابراین باید فقط از راه محتوا به بررسى آن ها پرداخت که در این راستا اشکالات زیر خود را نشان مى‏دهد:

    ۱. مهم‏ترین اشکال اختلاف این گزارش‏ها در ذکر نام اوست که منابع مختلف پیش گفته اسامى گوناگونى همانند شهربانو، سلاخه، غزاله براى او نقل کرده‏اند. و این نشان مى‏دهد که این مطالب، سازندگان مختلف با انگیزه‏ هاى یکسانى داشته است که همان تعصب ایرانى‏گرى و ارتباط دادن میان ایرانیان و امامان(ع) از راه نَسَب بوده است تا به خیال خود فره ایزدى را از ساسانیان به امامان شیعه منتقل سازند.

    ۲. اختلاف این گزارش‏ها در زمان اسارت او نیز یکى دیگر از اشکالات است که برخى آن را در زمان عمر، برخى دیگر در زمان عثمان و برخى مانند شیخ مفید آن را در زمان خلافت حضرت على(ع) دانسته ‏اند.( ۲۰)

    ۳. اصولاً کتابهایى مانند تاریخ طبرى و الکامل ابن اثیر که به صورت سال‏ شمار جنگ‏هاى مسلمانان با ایرانیان را تعقیب کرده و مسیر فرار یزدگرد را به شهرهاى مختلف ایران نشان داده ‏اند، در هیچ موردى به ذکر اسارت فرزندان او نمى‏ پردازند؛ با آن که این مسأله، بسیار مهم‏تر از حوادث جزئى است که به آن ها اشاره شده است. این نکته جعلى بودن گزارش اسارت دختران یزدگرد را تقویت مى‏کند.

    منبع مطلب : www.mehrnews.com

    معصومی که مادرشان ایرانی بود

    امام سجاد (ع) در سیره عملیشان به تربیت موالیان و انجام اعمال معنوی تاکید داشتند.

    معصومی که مادرشان ایرانی بود

    ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸اخبار رسانه هااخبار خواندنی

    امام سجاد (ع) در سیره عملیشان به تربیت موالیان و انجام اعمال معنوی تاکید داشتند.

    به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، شاید کمتر کسی به این موضوع توجه کند که بخشی شکوفایی علم اسلامی در دوران امامت امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به سبب تلاش‌های شبانه روزی امام چهارم شیعیان علی بن حسین (ع) بود. شاید این سخن سید الساجدین (ع) گویای ایجاد بستر گسترش علم به دست امام سجاد (ع) است. این امام معصوم در مورد فضیلت دانش اندوزی می‌فرمایند: «اگر مردم می‌دانستند دانش آموزی چه فایده‌ای دارد، دنبال آن می‌رفتند؛ اگرچه در راه آن خون دل بریزند و به گرداب‌ها فرو افتند. به راستی که خدای تعالی به دانیال نبی وحی کرد؛ مبغوض‌ترین بندگانم نزد من، آن نادانی است که حق اهل دانش را سبک شمارد و از آنان پیروی نکند و دوست‌ترین بندگانم نزد من، کسی است که از دانایان پیروی می‌کند»

    عبادت طولانی و زینب بخشی به مومنان

    البته امام سجاد (ع) را همه به عبادت‌های طولانی و عرفان معنوی می‌شناسند. بی تردید عبادت و علم دوشا دوش هم در سیره عملی امام چهارم (ع) پیش رفتند که مقدمات شکوفایی اسلام در دوران دو امام معصوم بعدی، ایجاد شود. ابن عباس از رسول خدا (ص) روایت می‌کند که ایشان فرمودند: «هرگاه روز قیامت شود، ندا دهنده‌ای در میان جمع اهل محشر ندا می‌دهد که مایه زینت عابدان کجاست. در آن هنگام، فرزندم، علی بن الحسین (ع) با کمال سرفرازی و سربلندی در محشر ظاهر می‌شود و میان صفوف حرکت می‌کند».

    بانوی ایرانی که همسر امام حسین (ع) بود

    در این‌باره با حجت الاسلام و المسلمین حسین غفاری کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفتگو کردیم. وی به خبرنگارحوزه قرآن و عترتگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: امام سجاد (ع) در سال 38 هجری در شهر مدینه متولد شدند که یکی از مولود‌های با برکت در میان اهل بیت (ع) بود. چراکه هم پدر بزرگوارشان سید الشهدا (ع) و هم مادرشان حضرت شهربانو (س) بودند. مادر امام سجاد (ع) بنابر بسیاری از نقل‌ها از سلسه ساسانی هستند. این بانو فضیلت‌های معنوی فراوانی داشتند.

    چرا امام سجاد (ع) به پرورش موالیان پرداختند؟

    وی درباره فعالیت‌های زین العابدین (ع) در دوران امامتشان بیان کرد: بسیاری از فعالیت‌های امام سجاد (ع) فقط گردآوری صحیفه سجادیه را شنیدند. این در حالی است که امام چهارم (ع) فعالیت‌های مهم دیگری مانند تربیت موالیان بود. موالیان، ایرانیانی بودند که در شهر‌های غیر عراقی مانند کوفه، بصره و مدینه خدمتگذار بودند. این افراد شامل آقایان و بانوان بودند. موالیان انسان‌های خیری بودند و در خانواده‌های مختلف عراقی‌ها و اهالی عربستانی نفوذ می‌کردند. در میان موالیان محدثان زیادی شکل گرفتند و رشد معنوی فراوانی کردند. برخی از این افراد هم در بین طایفه بنی امیه رشد کردند که به این ترتیب دشمن اهل بیت (ع) شدند. در داستان کربلا بسیاری از این افراد جزو زیر دستان عمر سعد بودند و از طرفی خیلی از موالیان محب اهل بیت (ع) بودند. جالب اینجاست که امام سجاد (ع) روی موالیان سرمایه گذاری ویژه‌ای کردند.

    غلامانی که بی بهانه آزاد می‌شدند

    این کارشناس مذهبی درباره دیگر فعالیت‌های امام سجاد (ع) اظهار کرد: حضرت سید الساجدین (ع) برای اینکه می‌خواستند مکتب جعفری را حیات دوباره ببخشند، غلام‌هایی را بدون این که به آن‌ها نیازی داشته باشند، می‌خریدند و به بهانه‌های مختلف که مثلا فلان غلام عمل خوبی انجام داده است، می‌بخشیدند و آزاد می‌کردند. یکی دیگر از نویسندگان می‌گوید، خرید برده‌ها و آزاد کردن آن‌ها به دست امام چهارم به گونه‌ای انجام می‌شد که غلام‌ها دوست داشتند حضرت (ع) آن‌ها را ببینند. طبق برخی از نقل‌ها امام سجاد (ع) تا 50 هزار غلام را خریدند و آزاد کردند.

    امام چهارم سراغ سودانی‌ها رفتند

    حجت الاسلام و المسلمین غفاری ادامه داد: کتاب«اعیان الشیعه»اثر بسیار خوب و مفیدی است و زندگی چهارده معصوم را به زیبایی بیان کرده است. در این کتاب آمده که امام زین العابدین (ع) برخی از سودانی‌ها را می‌خرید، در حالی که به آن‌ها نیازی نداشت. نتیجه این فعالیت‌های امام چهارم (ع) سبب می‌شد که سخن امام (ع) نشر پیدا می‌کرد. بسیاری می‌پرسد که چرا امام سجاد (ع) انقدر مباحث عبادی و مناجات‌های گوناگون را مطرح کردند. دلیل این کار جهل سیاسی و مذهبی بود که بر مردم حکمفرما شده بود. علاوه بر این قدرت حکومت ظالم وقت سبب افزایش این جهالت شده بود. به فاصله 3 سال پس از واقعه عاشورا ماجرای حره به وجود آمد که فساد‌ها و تجاوز‌های فراوانی را در پی داشت؛ سپس قیام‌های زیادی از جمله قیام مختار (ره) نیز صورت گرفت. به همین دلیل امام سجاد برای رفع جهالت و تقویت ایمان و معنویات مردم، روش تربیت موالیان و انجام اعلام طولانی عبادی را پایه ریزی کردند. تربیت این افراد سبب شد در زمان امام باقر (ع) و امام صادق (ع) موالیان جزو اصحاب حدیث شوند و شکوفایی علم و شناخت اهل بیت (ع) بیش از پیش مطرح شود.

    شهربانو هدیه‌ای ایرانی به امام حسین (ع) از جانب خدا

    این پژوهشگر دینی درباره شهربانو مادر امام سجاد (ع) توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: ازدواج حضرت شهربانو با امام حسین (ع) شبیه به واقعه ایست که برای حضرت نرجس خاتون (س) همسر امام حسن عسگری (ع) و مادر امام زمان (عج) افتاده است. پیامبر اکرم (ص) و امام حسین (ع) به خواب شهربانو می‌روند و پیامبر (ص) به این بانوی پاک دامن وعده می‌دهد که به زودی به ما می‌پیوندید. در شب دوم حضرت زهرا (س) به خواب شهربانو می‌آیند، احکام اسلام را به ایشان عرضه می‌کنند و حضرت شهربانو این موضوع را می‌پذیرند. ام البنین هم اتفاق مشابهی برایش رخ داد. یکی از الطاف خداوند این است که هم از بین کنیزان زن، افرادی برگزیده می‌شوند که همسر و مادر امام معصوم باشند، هم از افراد بزرگی مانند شهربانو برای همسری معصومان انتخاب می‌شدند. وقتی حضرت شهربانو به مدینه آمد، امام علی (ع) با فارسی دری با ایشان سخن گفتند. امام علی (ع) نام او را پرسید، شهربانو خودش را به عنوان شاه جهان معرفی کرد که امام علی (ع) فرمودند، شما شهربانو هستید و آن اسم فقط ویژه حضرت فاطمه زهرا (س) است. از آن زمان همسر امام حسین (ع) به شهربانو معروف شدند.

    منبع مطلب : www.tasnimnews.com

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 14 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید