این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    مار اژدها

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    مار اژدها را از این سایت دریافت کنید.

    عکس مار اژدهایی

    مبارزه وحشتناک مار کبری و اژدهای کومو مبارزه اژدهای کومودو با مار کبری · اهدا سلول بنیادی و پلاکت هزار بازدید سال پیش · مار کبری مقابل مار آناکوند مار پوست اژدهایی سمی و...

    عکس مار اژدهایی

    توسط مدیریت · منتشر شده 9 ماه قبل · بروز رسانی شده 6 ماه قبل

    مبارزه وحشتناک مار کبری و اژدهای کومو

    مبارزه اژدهای کومودو با مار کبری · اهدا سلول بنیادی و پلاکت هزار بازدید سال پیش · مار کبری مقابل مار آناکوند

    مار پوست اژدهایی سمی و فتوعکس

    مار پوست اژدهایی سمی ، عکس جالب از مار اژدهای با پوست های برجسته سبز و سیاه و چشمان عجیب، جالبترین عکس های مارهای سمی و خطرناک جهان

    عکس مار اژد

    مبارزه وحشتناک مار کبری و اژدهای کومو · عکس های از شكار مار پیتون یا اژدها م · بررسی تصاویر مار، اژدها و متعلقات آن ها در غزل های مولوی و پرتال · مار پوست اژدهایی

    عکس های از شكار مار پیتون یا اژدها م

    شکار پیتون یا اژدر مار در آفریقا‌ یكی از سخت‌ترین و خطرناك‌ترین كارها محسوب‌ می‌شود یعنی در رده كارمندی به این شغل، سختی كار تعلق می‌گ

    بزرگترین مار جهان عکس

    مارها می توانند به اندازه های عظیم رشد کنند، اگرچه مدت هاست که در برخی گزارش ها اغراق شده است بزرگترین مارهای جهان به خانواده مارهای مار پیتون و بوآ تعلق دارند

    بررسی تصاویر مار، اژدها و متعلقات آن ها در غزل های مولوی و پرتال

    مجسم و عینی شده است که از حفظ الگوهای عمیق اساطیری، مذهبی و عرفانی مولوی حکایت دارد از آنجا که تصاویر اژدها و مار در دیوان شمس، حامل و متضمن معانی دوگانه مثبت

    بررسی تصاویر مار، اژدها و متعلقات آن‌ها در غزل‌های مولو

    علیزاده · موضوع مقالۀ حاضر بررسی تصویرهای مار، اژدها و متعلقات آن‌ها در دیوان شمس است که مولانا به‌وسیلۀ آن‌ها بسیاری از مفاهیم انتزاعی را برای مخاطبان می‌شناسان

    شکار استثنایی بزرگترین ″مار متجاوز″ جهان

    مقام‌های مسئول حفاظت از دنیای وحش در فلوریدا برای شکار مارها به شکارچیان جایزه می دهند ä و تصویر ده حیوان زهری خطرناک را

    بزرگترین مار جهان که از یه تریلی بزرگ تر است

    واقعیه مار هایی هستن که از این بزرگ تر تو آمازون وجود دارند این که چیزی نیست به مار های غول آسا اژدها هم میگن یا اژدر م

    بزرگترین مار جهان ، اژدهای کن

    دهگاناژدهای کنگوپهنه جنگل های کنگو در قلب آفریقا که امروزه میان پنج کشور خود ، به مار غول پیکری می نگریست که در حال خزیدن بر روی زمین بو

    اژدها ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آز

    اژدها از جمله مشهورترین موجودات افسانه‌ای در میان ملل مختلف محسوب می‌شود مار در آیین مهر و اژدها در فرهنگ ایرانی، نقشی بنیادین و اثرگذار دارن

    سیر تحول و طبقه بندی اژدها در نگارگری ایران

    طاهری علیرضا به نظر می رسد که شکل و توانایی های مار عامل بسیار مهمی در خلق این موجود افسانه ای در نگاره های مختلف باشد اهداف مقاله و بررسی سیر تحول اژدها فرمی و

    اژدهای کنگو بزرگترین مار جهان در جنگل های کنگو دیده شده و قطر

    بزرگترین مار جهان در جنگل های کنگو دیده شده است و رویداد کنگو با وسعتی برابر با ٬٬ کیلومتر مربع در زمره ب

    مار خوردن و افعی یا اژدها شدن و معنی در دیکشنری آبادیس

    معنی مار خوردن و افعی یا اژدها شدن و معانی، لغت نامه دهخدا، فرهنگ اسم ها، فرهنگ معین و عمید، مترادف و متضاد و در فرهنگ لغت آبادیس و برای مشاهده کلیک

    رمز‌پردازی مار در مثنوی و سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه آز

    در مثنوی غالباً از مار به بدی یاد شده است و مولوی آن را دارای چهره و نمایی گاهی هم عالم مادی در قالب مار یا اژدها، تصویر میشده است ‌سجاد

    منبع مطلب : fa.nody.ir

    بررسی تصاویر مار، اژدها و متعلقات آن‌ها در غزل‌های مولوی

    موضوع مقالۀ حاضر بررسی تصویرهای مار، اژدها و متعلقات آن‌ها در دیوان شمس است که مولانا به‌وسیلۀ آن‌ها بسیاری از مفاهیم انتزاعی را برای مخاطبان می‌شناساند. برای این منظور، ابتدا مطالب مقدماتی با عنوان‌های تجربه و تصویر، مفاهیم و تصاویر شعری و نیز تصاویر حیوانی در شعر تبیین شده است. در بخش اصلی پژوهش، رابطۀ 24 مشبه نظیر معشوق، عاشق، انسان، مانع، دوگانگی، جهان، نفسانیات، رنج و بلا، گرفتار بلا، هجران، زبان، امل، سیم و زر، شب، غذا، نومیدی، عنایت حق و... با مشبه‌به محدود مار و اژدها همراه با 25 مورد وجه‌شبه نو از قبیل نابودگری، بی‌قراری، گزندگی، ممانعت، تعلّق داشتن، دوگانگی، بی‌تعلّقی، تواضع و تسلیم، زندگی و مرگ، نیرومندی، دون‌‌همّتی، پلیدی، هیجان و آبستنی، حرکت و تلاش و... مجسم و عینی شده است که از حفظ الگوهای عمیق اساطیری، مذهبی و عرفانی مولوی حکایت دارد. از آنجا که تصاویر اژدها و مار در دیوان شمس، حامل و متضمن معانی دوگانۀ مثبت و منفی، سرکشی و تسلیم، لطف و قهر، امید و نومیدی، رنج و خوشی و... است از تجارب والای روح و درونِ پردغدغه و هیجان‌زدۀ مولانا و نیز کمال‌نگری، وسعتِ اندیشه، بهره‌گیری از تناقض‌‌گویی و خوش‌بینی وی حکایت دارد. خواننده از راه مواجهه با دیدگاه مثبت مولانا نسبت به «مار» برخلاف تجربۀ پیش پاافتاده، متوجه نگرش حکیمانۀ این شاعر بزرگ مبنی بر سودمندی و لازم بودن همۀ موجودات در نظام احسن الهی می‌شود.

    بررسی تصاویر مار، اژدها و متعلقات آن‌ها در غزل‌های مولوی

    نوع مقاله : مقاله پژوهشی

    نویسندگان

    منصور علیزاده 1 خدابخش اسداللهی 2 ابراهیم رنجبر 3 بیژن ظهیری ناو 4

    1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    2 استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    3 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    4 دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    10.22054/LTR.2018.26524.2048

    چکیده

    موضوع مقالۀ حاضر بررسی تصویرهای مار، اژدها و متعلقات آن‌ها در دیوان شمس است که مولانا به‌وسیلۀ آن‌ها بسیاری از مفاهیم انتزاعی را برای مخاطبان می‌شناساند. برای این منظور، ابتدا مطالب مقدماتی با عنوان‌های تجربه و تصویر، مفاهیم و تصاویر شعری و نیز تصاویر حیوانی در شعر تبیین شده است. در بخش اصلی پژوهش، رابطۀ 24 مشبه نظیر معشوق، عاشق، انسان، مانع، دوگانگی، جهان، نفسانیات، رنج و بلا، گرفتار بلا، هجران، زبان، امل، سیم و زر، شب، غذا، نومیدی، عنایت حق و... با مشبه‌به محدود مار و اژدها همراه با 25 مورد وجه‌شبه نو از قبیل نابودگری، بی‌قراری، گزندگی، ممانعت، تعلّق داشتن، دوگانگی، بی‌تعلّقی، تواضع و تسلیم، زندگی و مرگ، نیرومندی، دون‌‌همّتی، پلیدی، هیجان و آبستنی، حرکت و تلاش و... مجسم و عینی شده است که از حفظ الگوهای عمیق اساطیری، مذهبی و عرفانی مولوی حکایت دارد. از آنجا که تصاویر اژدها و مار در دیوان شمس، حامل و متضمن معانی دوگانۀ مثبت و منفی، سرکشی و تسلیم، لطف و قهر، امید و نومیدی، رنج و خوشی و... است از تجارب والای روح و درونِ پردغدغه و هیجان‌زدۀ مولانا و نیز کمال‌نگری، وسعتِ اندیشه، بهره‌گیری از تناقض‌‌گویی و خوش‌بینی وی حکایت دارد. خواننده از راه مواجهه با دیدگاه مثبت مولانا نسبت به «مار» برخلاف تجربۀ پیش پاافتاده، متوجه نگرش حکیمانۀ این شاعر بزرگ مبنی بر سودمندی و لازم بودن همۀ موجودات در نظام احسن الهی می‌شود.

    کلیدواژه‌ها

    مولوی غزلیات شمس بلاغت تصویرسازی ‌ مار

    عنوان مقاله [English]

    Investigating the Images of Snake, Dragon and Their Accessories in Mowlavi's Sonnets

    نویسندگان [English]

    Mansor Alizadeh 1 Khodabakhsh Asadollahi 2 Ebrahim Ranjbar 3 Bizhan Zahirinav 4

    1 PhD student of Persian language and literature, University of Tabriz, Tabriz, Iran

    2 Professor of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran

    3 Associate Professor of Persian Language and Literature, University of Tabriz, Tabriz, Iran

    4 Associate Professor of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran

    چکیده [English]

    The subject of the present article is to study the images of the snake, dragon and their belongings in the Shams' Sonnets that Mowlavi introduces by these images and many complex concepts. For this purpose, first introductory material has been expressed with the titles of experience and image, the concepts and images of poetry and animal images. In the main part of the research, the relation of twenty four comparisons such as the beloved, lover, human, barrier, duality, world, sensuality, suffering and disaster, trapped, separation, language, wish, silver and gold, night, food, despair and God's attention are embodied with the limited component of the snake and dragon along with twenty five common similarities, such as destruction, fidget, sting, prevention, belongingness, duality, independency, humility and submission, life and death, strength, dignity, filth, excitement and pregnancy, movement and effort, and that it shows the maintaining deep mythological, religious and mystical patterns. Since the images of the dragon and the serpent in the Shams' sonnets, carries the dual meaning of positive and negative, rebellion and submission, grace and Fierce, hope and disappointment, suffering and happy, from the spirit and soulful experiences of excited and stressful of Mowlavi; This matter states the perfectionism, the breadth of thought, the exploitation of his contradictions and optimism. Unlike the banal experience, the reader based on Mowlana's positive view of the snake, understands the wise vision of this great poet, that all creatures are necessary in the best system of God.

    کلیدواژه‌ها [English]

    Mowlavi Shams' Sonnets Rhetoric illustration snake

    اصل مقاله

    با مطالعه کتب بلاغی و بررسی سیر تحول دیدگاه­ها در زمینه بلاغت با سه دیدگاه در نزد علمای بلاغت مواجه می­شویم. در دیدگاه اول توجه به الفاظ در شناخت جنبه­های زیبایی کلام ملاک عمل بوده است؛ پیروان این نظر برای معنا، اصالت چندانی قائل نبودند (مقیاسی، 1395: 82). صاحبان کتب «الصناعتین» و «مقدمه» به عنوان نمایندگان این نظر به­طور مبالغه‌آمیزی بر لفظ بیشتر از معنی تأکید داشتند. از نگاه آنان، معنی بین مردم مشترک است و به­نوعی همۀ مردم به معنی دسترسی دارند، اما آنچه موجب زیبایی، طراوت و اعجاب­آوری کلام می­شود، همانا لفظ است (عسگری، 1952: 58- 57 و

    ابن­خلدون، 1362: 2/ 1225-1224). صاحب کتاب «البیان و التبیین» نیز در تأیید این سخن، معتقد است که معانی به سوی بی­نهایت کشیده و گسترده است در حالی که الفاظ معدود و محدود است و این محدودیت الفاظ نباید به بازاری شدن لفظ منجر شود (جاحظ، 1410: 76). بنابراین، در نزد آنان توجه به الفاظ و مفرداتِ اثر بیشتر مدنظر بوده است. در دیدگاه دوم، هم بر لفظ و هم بر معنی به یک میزان تأکید شده است؛ «شمس قیس‌رازی» که در این گروه جای دارد، معتقد است که شاعر نه باید معانی خوب را در الفاظ پست بیاورد و نه معانی مبتذل را در الفاظ خوب ارائه کند؛ «هر معنی را در زی لفظی مطابق و لباس عبارتی موافق بیرون آرد و هر معنی را الفاظی بود که در آن مقبول­تر افتد و نظم و نثر در آن یکسان­اند» (قیس‌رازی، 1341: 331). در دیدگاه سوم با آرایی روبه­رو هستیم که هرچند در آن معنی بر لفظ برتری دارد، اما به لفظ نیز توجه شده است. ابن اثیر مؤلف «المثل­السائر» با وجود ترجیح جانب معنی برای لفظ نیز شرایطی را ذکر می­کند تا ایرادِ در دسترس همگان بودن آن رفع شود. به نظر وی، لفظ باید طوری جلوه کند که در دسترس مردم قرار ندارد و نباید کثرت استعمال آن­ را فرسوده باشد

    منبع مطلب : ltr.atu.ac.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 8 ماه قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید