این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    متن درس بلدرچین و برزگر سوم ابتدایی

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    متن درس بلدرچین و برزگر سوم ابتدایی را از این سایت دریافت کنید.

    درسنامه آموزشی فارسی کلاس سوم درس 5: بلدرچین و برزگر با پاسخ

    درست و نادرست (صفحه‌ی 47 کتاب درسی) | درک مطلب (صفحه‌ی 48 کتاب درسی) | واژه‌آموزی | نگاه کن و بگو (صفحه‌ی 49 کتاب درسی) | بیاموز و بگو | نمایش | واژه نامه

    درسنامه آموزشی فارسی کلاس سوم

    درس 5: بلدرچین و برزگر با پاسخ

    آخرین ویرایش 15 فروردین 1401

    گزارش خطا 19625 فارسی

    ستایش: خداوند رنگین کمان

    فصل 1: نهادها درس 1: محلهّ‌ی ما درس 2: زنگِ ورزش فصل 2: بهداشت

    درس 3: آسمان آبی، طبیعت پاک

    درس 4: آواز گنجشک

    فصل 3: اخلاق فردی- اجتماعی

    درس 5: بلدرچین و برزگر

    درس 6: فداکاران درس 7: کار نیک فصل 4: راه زندگی

    درس 8: پیراهنِ بهشتی

    درس 9: بوی نرگس فصل 5: هنر و ادب درس 10: یارِ مهربان

    درس 11: نویسنده‌ی بزرگ

    فصل 6: ایران من درس 12: ایران عزیز درس 13: درس آزاد درس 14: ایران آباد فصل 7: طبیعت درس 15: دریا

    درس 16: اگر جنگل نباشد

    درس 17: چشم‌های آسمان

    نیایش

    پاورپوینت دوره آموزشی، فارسی سوم دبستان

    مدرس: عادله ریاضی

    مدت دوره: 353 اسلاید (17 فایل)

    ریاضی

    1828 تست رایگان

    فارسی

    1141 تست رایگان

    علوم تجربی

    894 تست رایگان

    هدیه‌های آسمانی

    708 تست رایگان

    مطالعات اجتماعی

    760 تست رایگان

    قرآن

    64 تست رایگان

    دو بلدرچین با جوجه‌های خود در کشتزاری زندگی می‌کردند. روزها به دنبال غذا به صحرا می رفتند و شب‌ها به لانه‌ی خود برمی‌‌گشتند.

    شبی جوجه‌ها به پدر و مادر خود گفتند: «امروز صاحب کشتزار، پسرش را نزد همسایه‌ها فرستاد تا از آن‌ها بخواهد که فردا برای درو، به‌کمک آن‌ها بیایند.»

    یکی از جوجه‌ها با نگرانی گفت: «اگر فردا این کشتزار را درو کنند، چه کنیم؟»

    مادر جوجه‌ها گفت: «نترس! فردا کسی برای درو نخواهد آمد و لانه‌ی ما خراب نخواهد شد.»

    شب دوم، جوجه‌ها گفتند: «امروز هر چه برزگر و پسرش به انتظار نشستند، کسی نیامد. برزگر، پسر را نزد خویشان خود فرستاد که خواهش کند که فردا به‌کمک آن‌ها بیایند و با هم، کشتزار را درو کنند.»

    پدر جوجه‌ها گفت: «نترسید! فردا هم کسی نخواهد آمد و آشیانه‌ی ما، بر جا خواهد ماند.»

    شب سوم، جوجه‌ها گفتند: «خویشان برزگر هم برای کمک به او نیامدند. امروز شنیدیم که برزگر به پسرش می‌گفت که دیگر نباید به انتظار این و آن بمانیم؛ باید داس‌ها را تیز کنیم و فردا خودمان کشتزار را درو کنیم.»

    پدر و مادر جوجه‌ها به هم نگاه کردند و گفتند: «دیگر، جای ماندن نیست. فردا لانه‌ی ما خراب می‌شود. باید هر چه زودتر به فکر آشیانه‌ی دیگری باشیم.»

    جوجه‌ها تعجّب کردند و از آن‌ها، دلیلش را پرسیدند.

    مادر گفت: «تا وقتی که دهقان به امید دیگران نشسته بود، برای ما خطری نبود و ما هم نگران نبودیم؛ امّا وقتی شنیدیم او تصمیم گرفته است خودش کار را انجام دهد؛ فهمیدیم که اینجا دیگر جای ماندنِ ما نیست.»

    درست و نادرست (صفحه‌ی 47 کتاب درسی)

    1- صاحب کشتزار می‌خواست لانه‌ی بلدرچین‌ها را خراب کند. نادرست

    2- وقتی قرار شد همسایه‌ها به کمک دهقان بیایند، بلدرچین‌ها به فکر پیدا کردن آشیانه‌ی جدید، افتادند. نادرست

    درک مطلب (صفحه‌ی 48 کتاب درسی)

    1- چرا زمانی که برزگر تصمیم گرفت خودش کشتزار را درو کند، بلدرچین‌ها فهمیدند که باید از آنجا بروند؟ چون آ‌ن‌ها فهمیدند، برزگر به امید دیگران نمی‌ماند و خودش کشتزار را درو می‌کند.

    2- آیا تاکنون برای انجام کارهایت به امید دیگران بوده‌ای؟ سرانجام چه شد؟ بله. سرانجام تصمیم گرفتم خودم کارم را انجام دهم.

    واژه‌آموزی

    به این جمله‌ها توجّه کن.

    - ما خدا را شکر می‌کنیم.

    - در چای شکر می‌ریزیم.

    - گاهی برای لطافت پوست از کرم استفاده می‌کنیم.

    - کرم زیر خاک زندگی می‌کند.

    - ما همیشه به لطف و کرم خدا امیدوار هستیم.

    این کلمات را چگونه می‌خوانی؟

    - شش، شش ← شُش، شِش - گل، گل ← گُل، گِل - سم، سم ← سَم، سُم

    نگاه کن و بگو (صفحه‌ی 49 کتاب درسی)

    1

    2

    3

    6

    5

    4

    1- مورچه‌ای دانه‌ای را کنار دیوار می‌بیند.

    2- او تصمیم می‌گیرد دانه را به لانه‌ی خود که بالای دیوار است ببرد.

    3- دانه در نیمه‌ی راه به زمین می‌افتد.

    4- مورچه ناامید نمی‌شود.

    5- دوباره تلاش می‌کند تا دانه را به بالای دیوار ببرد.

    منبع مطلب : gama.ir

    درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین

    درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین برای دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی از کتاب فارسی سوم دبستان به منظور آموزش درس فارسی سوم ابتدایی

    سوم ابتداییفارسی سوم

    درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین

    By Admin Last updated آذر 11, 1400

    0Share

    عــناوینی که در ایــن آموزش مــی خــوانید :

    آموزش درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین

    روش تدریس پیشنهادی:تفکّر استقرایی، ایفای نقش، نمایشی

    روش تدریس تفکّر استقرایی

    متن درس پنجم یکی از متون کتب فارسی دههٔ پنجاه است که با متنی روان و ساده، هنوز جذّابیت خود را حفظ کرده است

    و پیام اصلی آن اززبان حیوانات در قالبی ساده بیان شده است.

    محتوای درس، دارای مفهومی است که شاید دانش آموزان با مطالعهٔ سطحی متن، متوجّه آن نشوند

    و به توضیح معلّم نیازباشد. به همین دلیل بهتر است با روش «تفکّر استقرایی » ذهن دانش آموزان را فعّال نموده،

    ایشان را از راه تفکّر به استنتاج و یادگیری رساند.

    مراحل انجام کار متناسب با ساختار این درس به شرح ذیل پیشنهاد می گردد.

    مرحلۀ اوّل: تکوین مفهوم

    1 فهرستی از انواع رفتارهای فردی و اجتماعی تهیه کنید آن را در اختیار گروه ها بگذارید.

    2 از دانش آموزان بخواهید تا براساس وجوه اختلاف یا تشابه عناوین را دسته بندی نمایند.

    3 در این بخش، دانش آموزان برای مطالب طبقه بندی شده، اسم انتخاب می کنند و کم کم مفهوم در ذهن آنها شکل می گیرد.

    مرحلۀ دوم: تفسیر مطالب

    1 نمایندهٔ گروه ها، طبقه بندی انجام شده در گروه را روی تابلو نصب کند.

    2 به دانش آموزان فرصت بدهید تا جنبه های مختلف عملکرد گروه های دیگر را بررسیکنند.

    3 سؤالاتی در خصوص مفهوم موردنظر درس(خوداتّکایی) مطرح نمایید تا دانش آموزان روابط بین طبقه بندی ها را جستجو کرده و به سؤالات پاسخ دهند.

    4 دانش آموز را به کشف روابط برسانید تا به استنباط و نتیجه گیری برسد و مفهوم «خوداتّکایی » را استنباط کند.

    مرحلۀ سوم: کاربرد

    1 به دانش آموزان کمک کنید تا با گسترش و وسعت دادن ظرفیت ذهنی خود به بررسی و تفسیر اطّلاعات دریافتی بپردازند

    و به این نقطه برسند که هر فرد با تلاش و کوشش خود و با امید به خدا، نه با امید به خلق خدا، به اهداف خود در زندگی دست می یابد.

    2 متن درس پنجم را با لحن «روایی داستانی » برای دانش آموزان بخوانید تا درک بهتر محتوا حاصل آید

    و دانش آموزان بتوانند به سؤالات درک متن پاسخ های درست و منطقی بدهند.

    درک متن

    در انجام فعّالیت «درست و نادرست » و «درک متن » به شیوهٔ دروس قبل، اقدام شود.

    در این درس، سؤال های «درست و نادرست »، توانایی درک اطّلاعات صریح را می سنجد و سؤال اوّل «درک مطلب »، مربوط به استنباط است.

    در طرح سؤال سوم «درک مطلب »، توجّه شود که سؤال استنباطی باشد.

    واژه آموزی درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین

    کلمات هم نویسه کلماتی هستند که از نظر نوشتاری مثل هم نوشته می شوند و با تغییر مصوّت ها، معنی آنها متفاوت می شود:

    مانند: کِرم، کَرَم، کِِرم.

    بازی از جمله فعّالیت هایی است که در برنامهٔ درسی زبان آموزی مورد تأکید است؛

    زیرا دانش آموزان در بازی به ارتقاء درک شنوایی و رشد و پرورش قوهٔ بیان، دستمی یابند

    و یاد می گیرند که با یکدیگر فکر کنند و به افکار خود سامان بدهند و به حلّ مسائل با مشارکت یکدیگر برآیند.

    در پایهٔ سوم، بازی های زبانی همراه با تحرّک و نشاط مورد نظر است.

    تدریس کلمات هم نویسه در قالب بازی نیز به یادگیری آسان آن می انجامد.

    @[email protected]#=img=#

    واژه آموزی درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین

    بیاموز و بگو درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین

    در بیاموز و بگو «زمان حال » فعل آموزش داده می شود. برای این منظور از دانش آموزان بپرسید

    «الان مشغول انجام چه کاری هستید؟ » مقصود این است که در همان حال چه کاری انجام می دهند.

    آنها احتمالاً در جواب خواهند گفت: «درس می خوانیم. » یعنی هم اکنون به این کار مشغول هستند.

    در جملهٔ «درس می خوانیم » فعلی بیان شده که اندکی پیش از زمان حال آغاز شده

    و هنگام ادای جمله نیز ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده است. این نکته ای است که به راحتی به دانش آموزان تفهیم می گردد.

    یا می توان از دانش آموزان خواست که هر یک به کاری مشغول شوند.

    مثلاً یکی تخته را پاک کند؛ یک نفر راه برود؛ یک نفر به تابلو اشاره کند؛ سپس از آنها بپرسید مشغول انجام چه کاری هستند.

    بدین ترتیب فقط به یک مثال، بسنده نشده و در فعّالیت تدریس تنوّع ایجاد شده است.

    لازم به ذکر است «زمان حال » در این درس با زبانی ساده، آموزش داده می شود.

    در واقع همین که دانش آموزان بدانند در مورد کارهایی صحبت می کنند که مربوط به امروز و زمان حال است و نه دیروز یا فردا،کافی است.

    نکتهٔ مهم این است که دانش آموز در بافتی کاربردی و به صورت عملی در بیان خود به مفهوم زمان حال دست می یابد

    و به این ترتیب ارتباط دستور با کاربرد زبان برقرار می شود.

    نمایش درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین

    نمایش خلّق یک فعّالیت نمایشی سازمان یافته است که بیشترین تأکید آن بر مراحل انجام دادن کار است تا بر حاصل کار.

    این فعّالیت باید عمق شخصیّت ها و نکته های نهفته در نمایش را نشان بدهد.

    استفاده از صورتک هایی که توسّط خود دانش آموزان تهیه شده، بسیار جذّاب و تماشایی است.

    بخوان و حفظ کن درس پنجم فارسی سوم ابتدایی برزگر و بلدرچین

    ارائهٔ «بخوان و حفظ کن » در هر فصل به منظور ایجاد فرصت برای حفظ شعر تا پایان فصل است.

    بدین ترتیب در پایان فصل، دانش آموزان شعر را طی تمرین های مکرّر کلاسی و هم خوانی های گروهی در فضایی سرشار از لذّت و بدون اعمال فشار، حفظ می کنند.

    به همین دلیل قبل از تدریس درس ششم ارائه می گردد تا دانش آموزان فرصت بیشتری برای تکرار آن داشته باشند.

    لحن خواندن شعر، همیشه به تناسب درون مایهٔ آن انتخاب می شود.

    با توجّه به مفاهیم و واژه هایی که باید در خوانش شعر بر آنها تأکید شود، لحن شعر درس «تمنّایی » است.

    بار حسّی، عاطفی و آوایی روی واژهٔ «کاش » خیمه زده است.

    لحن آرزو با یک حسِّ لطیف و از سر مهر و تضّرع ایجاد می گردد.

    منبع مطلب : dabesto.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 4 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید