این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    نقاشی نفت ایران درودی

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    نقاشی نفت ایران درودی را از این سایت دریافت کنید.

    «ایران» چگونه یک شبه «نفت» را به تصویر کشید؟

    نقاش باشی، ساکن خاورمیانه باشی و «ایران» هم باشی؛ بااینکه بیش از پنجاه سال از انتشار تصویر تابلوی «نفت ایران» که بعدها احمد شاملو آن را «رگ‌های زمین، رگ‌های ما» نام گذاشت، می‌گذرد اما اسفند ماه هر سال همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت، نام «ایران» باردیگر برای پیوند هنر و نفت تداعی می‌شود.

    گزارش «اعتمادآنلاین» از خلق تابلوی «رگ‌های زمین» ایران درودی به مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت:

    گزارش «اعتمادآنلاین» از خلق تابلوی «رگ‌های زمین» ایران درودی به مناسبت روز ملی شدن صنعت نفت: «ایران» چگونه یک شبه «نفت» را به تصویر کشید؟

    نقاش باشی، ساکن خاورمیانه باشی و «ایران» هم باشی؛ بااینکه بیش از پنجاه سال از انتشار تصویر تابلوی «نفت ایران» که بعدها احمد شاملو آن را «رگ‌های زمین، رگ‌های ما» نام گذاشت، می‌گذرد اما اسفند ماه هر سال همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت، نام «ایران» باردیگر برای پیوند هنر و نفت تداعی می‌شود.

    کد خبر: 472595 ۱۳۹۹/۱۲/۲۹ ۰۹:۱۵:۰۰

    اعتمادآنلاین| سحر آزاد- 29 اسفند روز ملی شدن صنعت نفت ایران است که برای بیشتر ایرانیان با یادآوری تلاش‌های دکتر محمد مصدق در این زمینه همراه است. با این حال آنها که اهل هنر و نقاشی باشند، شاید در این روز نام دیگری نیز برایشان زنده شود: ایران درودی.

    ایران درودی متولد شهریور 1315 است. در کودکی به همراه خانواده در اروپا زندگی کرد اما با آغاز جنگ جهانی به مشهد بازگشت و برای دومین‌بار برای تحصیل نقاشی در دانشکده «بوزار» در پاریس به خارج از کشور رفت. با وجود برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در شهرهای مختلف، باز هم به ایران بازگشت و بعد از آن هیچ‌گاه به قصد مهاجرت از ایران نرفت هرچند گاهی چندین‌ماه از سال را در پاریس زندگی می‌کند.

    او به غیر از نقاشی حرفه‌های دیگر را نیز همچون کارگردانی، نویسندگی، نقد هنر و استادی دانشگاه تجربه کرده است اما بیشتر از همه به عنوان نقاش شناخته می‌شود؛ نقاشی که برای خلق تابلوی «نفت ایران» برگزیده شد.

    ماجرای تابلوی نفت ایران از سوی ایران درودی به بیش از 50 سال قبل برمی‌گردد. آن طور که خودش در کتاب «در فاصله دو نقطه...» نوشته در سال 1347 شرکت «آی.تی.تی.» که لوله‌کشی نفت آبادان به ماهشهر را انجام داد، گروهی را به ایران گسیل داشت تا هنرمندی را برای اجرای تابلویی از این لوله‌کشی‌ها انتخاب کنند. این گروه پس از دیدن آثاری از چند نفر از نقاشان، به سراغ آتلیه ایران درودی نیز رفتند.

    او آن روز در حال اتمام تابلوی «رستاخیر» بود. در همان دیدار سفارش انجام این کار را در ازای دریافت حق مولف با تیراژی بالغ بر 3 میلیون نسخه به درودی واگذار و در همان شب در ضیافت شامی در هتل هیلتون این قرارداد امضا شد.

    البته این گروه، وکیل ویژه حقوق مولف خود را به همراه آورده بودند. این وکیل آن شب هنگام امضای قرارداد تاکید کرده بود که طی یک ماه مهلت پایان رساندن اثر، باید عکس‌هایی از سوی عکاس آنها تهیه و به آمریکا فرستاده شود تا مجریان این برنامه مرحله به مرحله در جریان چگونگی پیشرفت کار قرار بگیرند اما درودی گفته بود: «در این مهلت، بیش از ده اثر درباره نفت ایران خواهم ساخت تا از بین آنها بهترین را انتخاب کنم، بنابراین موردی ندارد که نماینده شما پیش از پایان مهلت، عکس‌هایی تهیه کند.»

    وکیل نیز موضوع هزینه سفر مجدد و پیچیدگی مسائل حقوقی را پیش کشید اما درودی پاسخ داد که حق مولف و داشتن امتیاز از هزینه تیراژ حذف شود و او به فروش اثر اکتفا می‌کند.

    او با اینکه حق مولف و داشتن درصدی از کل هزینه چاپ را واگذار کرد اما تصمیمش برای حق انتخاب اثر را یکی از «مهم‌ترین» و «منطقی‌ترین» تصمیم‌های زندگی‌ خود توصیف کرده است.

    5 سال قبل زمانی که نمایشگاه گروهی با موضوع نفت در گالری «شیرین» برپا شد، درودی به بهانه خلق اثری با عنوان نفت در سال‌های قبل بر اهمیت حق انتخاب اثر تاکید کرد: «در همان روزهایی که به تازگی وارد چهارمین دهه‌ زندگی‌ام شده بودم، تصمیم گرفتم امتیازهای مادی کار را زیر پا گذاشته و روی حق انتخاب اثر پافشاری کنم. اثری که من به عنوان خالق، ترجیحش می‌دهم و فکر می‌کنم که بهترین اثری است که می‌تواند معرف سرزمینم، ثروتش، هنرش و «زن»ش باشد. حالا پس از این سال‌ها که به آن اثر نگاه می‌کنم، فکر می‌کنم یکی از مهم‌ترین و در‌عین‌حال منطقی‌ترین تصمیم‌های زندگی هنری‌ام را گرفتم.»

    این حق البته بعدها بدرد درودی خورد چراکه مسئولان این پروژه، تابلوی «طلای سرخ» را برای نمایش نهایی انتخاب کرده بودند اما درودی با توجه به حق انتخاب اثر که در قرارداد قید کرده بود، تابلوی مورد انتخاب خود را به عنوان اثر نهایی معرفی کرد.

    درودی همچنین در ذکر خاطرات چگونگی کشیدن این تابلو را در کتابش بیان کرده است. او می گوید همان شب پس از بازگشت از مهمانی، نخستین اتود ساخته شد اما برای دریافت بهتر، چند روز به آبادان رفت و در بازگشت از سفر، به او اطلاع دادند که پرویز مقدسی، همسر ایران درودی که برای ماموریت کاری به بندرعباس رفته بود، به تهران بازمی‌گردد. وقتی درودی برای استقبال از همسرش به فرودگاه می‌رود متوجه رنگ پریدگی و بیماری او می‌شود تاجایی که مقدسی با آمبولانس مستقیما از فرودگاه به بیمارستان منتقل می‌شود.

    درودی درباره خاطرات آن روزها که بخشی از آن در بیمارستان سپری شد، نوشته است: «فقط دو شب به مهلت باقی مانده بود. به محض رسیدن به خانه به سراغ بوم تازه رفتم. صدای زنگ در برخاست. از جا تکان نخوردم. زنگ تکرار شد. ناگهان صدای فریاد صاحبخانه را شنیدم: «بیایید کمک. آقای مقدسی هستند.» دیگر نمی‌دانستم چگونه پله‌ها را دو تا یکی کنم و در این هنگام پرویز در آغوشم از درد بیهوش شد.»

    درودی روایت کرده است که نیمه‌های همان شب اثر خلق شده بود و وقتی برای خشک کردن سریع‌تر کار، آن را روی بخاری نفتی قرار داده، صدای همسرش را شنیده است: «تو فرزند خلف ایران هستی. تو ایران منی.»

    او در همان گفت‌وگو نیز درباره تاثیر همسرش در اتمام این کار گفته است: «پرویز با آمدن غیرمترقبه‌اش، چنان آرامشى در وجودم ایجاد کرد که سرانجام توانستم در آخرین مهلت اثر قابل‌قبولم را خلق کنم. به وجد آمده بودم. رنگ‌ها را با شعف انتخاب می‌کردم؛ سرخ، سرخِ آتشین. اثر که تمام شد، وقتی برای اولین‌بار به آن نگاه کردم، فهمیدم این همانی شده است که باید. این اثر می‌تواند سرزمینم، اهمیت کشورم را در جهان صنعتى‌شده امروز، و کار مرا به بهترین شکل، به نمایش بگذارد.»

    منبع مطلب : www.etemadonline.com

    بازنمایی منظر نفت در آثار نقاشان معاصر ایرانی

    هنرمندان معاصر ایرانی با بازنمایی مناظر نفتی تلاش داشته اند که جنبه های معنایی ادارک شده توسط خود در مواجهه با منظر نفت را تجسم نمایند.

    صفحه اصلی منظر

    بازنمایی منظر نفت در آثار نقاشان معاصر ایرانی

    نویسنده: امین مقصودی جمعه ۲۷ فروردین ۱۴۰۰

    A A

    با کشف نفت در سال 1908 میلادی در مسجد سلیمان (Atbabki,2013)، خوزستان شاهد شکل گیری و بروز مجموعه از تحولات در زمینه های مختلف می شود که از جهات گوناگونی برای بسیار تازه و بدیع است. این تحولات در نگاه هنرمند ایرانی نیز برجسته می شود و می کوشد که در آثار خود به مواجهه با آنها بپردازد. اما این مواجهه چگونه بروز می یابد؟ و هنرمند ایرانی چگونه به حضور منظر نفت واکنش نشان می دهد؟

    حضور نفت در خوزستان با شکل گیری شبکه ای از فضاها در ارتباط با فعالیت های اکتشافی، استخراجی، انتقالی و پالایشی نظیر چاه های حفاری، پالایشگاه­ ها، مخازن نگهداری، انبارها، لوله ­های انتقال، بنادر نفتی و  … همراه می شود (Hein, 2018) که به واسطه شکل گیری جوامع انسانی در پیرامون آن­ها و در نتیجه ادراکات بشری، به تدریج و در کنار ابعاد کالبدی خود به یکی از عناصر مهم و اصلی معنایی، هویتی و شناختی بدل می شوند. به عبارتی دیگر فضاهای ایجاد شده به واسطه فعالیت های نفتی از کیفیتی منظرین برخوردار شده و در قالب مفهوم «منظر نفت[۱]» متجلی می شوند.

    بیشتر بخوانید - Read More

    راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

    باغ کوهنوردی

    تجلی منظر نفت در آثار هنرمندان

    مناظر نفتی خوزستان و تحولات ناشی از حضور آن­ها در بستر خوزستان، توجه تعدادی از هنرمندان ایرانی را به خود جلب می کند و منجر به آن می شود که آثاری بر مبنای ادارک و بازنمایی از مناظر نفتی پدید آید. از جمله این هنرمندان می توان به هوشنگ پزشک نیا نقاش شهیر ایرانی اشاره نمود. پزشک نیا به واسطه حضور و فعالیت در مناطق نفت خیز خوزستان و درک مناظر نفتی تلاش می کند که ادارکات خود را در یک سری تابلوی نقاشی بازنمایی کند.

    با بررسی این آثار آنچه که از دیدگاه پزشک نیا در ارتباط با با مناظر نفتی برجسته است، توجه او به حضور تکنولوژی در قالب تاسیسات نفتی و تاثیرات زیست محیطی آن ها بر بستر محیطی استان خوزستان است. او در این نقاشی ها معمولا تاسیسات نفتی را با رنگ های تیره و در میان غبار و دودهای سیاه حاصل از فعالیت های نفتی در محیط طبیعی ترسیم کرده که به نظر می رسد به نحوی تلاش دارد که به آلودگی های حاصل از تکنولوژی صنایع نفتی اشاره کند. (تصویر۱)

    تصویر 1: بازنمایی منظر نفت در آثار هوشنگ پزشک نیا. منبع: www.Abadantimes.com

    ایران درودی دیگر نقاش ایرانی است که در یکی از آثار خود به مفهوم منظر نفت می پردازد. او در تابلویی به نام «رگ های زمین، رگ ها ما» با دیدگاهی تمثیلی، و به سبک سوررئالیسم خطوط لوله انتقال نفت را به مثابه شریان هایی بازنمایی نمود که در درون آن ها خون در جریان است.

    درودی در این تابلو که آن را به سفارش یک شرکت ایتالیایی مشغول در پروژه خطوط انتقال نفت از آبادان به اسکله نفتی ماهشهر ترسیم نموده است، به نظر می رسد می کوشد که با نمایش خون در لوله های انتقال نفت، مبارزات ایرانیان در برابر استعمار سلطه گران خارجی در جریان ملی شدن نفت خوزستان اشاره کند و خون های ریخته شده در راه این مبارزه را یادآور شود و به طور غیرمستقیم استعمار را مورد انتقاد قرار دهد[۲] (تصویر۲).

    تصویر 2: بازنمایی منظر نفت در اثر ایران درودی. منبع: www.irandarroudi.com

    توجه به منظر نفت، در بخشی از آثار منوچهر صوفر زاده دیگر هنرمند ایرانی نیز به چشم می خورد. او نیز در آثارش مناظر گوناگونی از صنابع نفت و گاز و اسکله های بارگیری، پالایشگاه ها، تانکرهای عظیم ذخیره نفت، خطوط لوله انتقال نفت، اسکله های بارگیری و نظایر آن به گونه ای انتزاعی به نمایش می گذارد. صوفر زاده در این آثار، توجه خود را به تاسیسات صنعت نفت ظهور یافته در خوزستان معطوف نموده است، فضای سرد و زنگار شکل گرفته از این تاسیسات را با استفاده از بیانی انتزاعی و با بکارگیری رنگ هایی که بیان گر حال و هوای فضاهای صنعتی است، به نمایش گذاشته است.

    تصویر ۳: بازنمایی منظر نفت در آثار منوچهر صوفرزاده. منبع: روان جو  وصمدی، ۱۳۹۷

    پدیدار شدن منظر نفت در آثار نقاشان ایرانی به معنای شکل گیری نگاهی سوبژکتیو نسبت به این مناظر است. به عبارت دیگر هنرمندان معاصر ایرانی با بازنمایی مناظر نفتی تلاش داشته اند که جنبه های معنایی ادارک شده توسط خود در مواجهه با این مناظر را تجسم نمایند. با بررسی آثار سه تن از نقاشان معاصر ایرانی می توان بیان نمود نفت و مناظر نفتی ایجاد شده در خوزستان، از دیدگاه آنان با مفاهیمی نظیر تکنولوژی و تاثیرات و آسیب های محیطی بروز یافته در پی فعالیت های نفتی، مبارزات ایرانیان در برابر استعمارگری بیگانگان و هم چنین ظهور صنعت نفت و فضاهای صنعتی ناشی از آن دارای پیوندی نزدیک است.

    منابع:

    روان جو، احمدی؛ صمدی راد، محمد. (۱۳۹۷). بررسی تاثیر پیدایش نفت بر نقاشان نوگرای ایران (۱۳۱۹-۱۳۵۹). مبانی هنرهای تجسمی ۵: ۴۸-۳۳

    Atabaki,T. (2013). From Amaleh (Labor) to Kargar (Worker). International Labor and Working Class History 84(1): 159-175.

    Hein, C. (2018). Oil spaces: the global petroleumscape in the Rotterdam/ The huge area. Journal of Urban History 44(5): 887-929.

    [۱] Petroleumscape

    [۲] احمد شاملو در قطعه ای به نام «اشارتی» که در پاسداشت ایران درودی به منظور ترسیم تابلوی «رگ های زمین، رگ های ما»، به وی تقدیم نمود، از این تابلو به عنوان بازنمایی از آزادی ایرانیان، در برابر سلطه گران خارجی یاد نموده است.

    برچسب ها: بازنمایی زیبایی شناسانهخوزستاننقاشی

    نوشته قبلی

    نقش مدیریت شهری بر سیلاب های اخیر در ایران

    نوشته بعدی

    شارباغ حضرت فاطمه زهرا (س)، پروژه بازآفرینی شهری یا نمره ضعیف دیگری در کارنامه شهرداری؟

    امین مقصودی

    مطالب مرتبط - Related Post

    منبع مطلب : nazaronline.ir

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 2 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید