این سایت سعی دارد سایت های برتر سراسر ایران را معرفی کند ما با نمایش دادن پیش نمایشی از سایت، کاربران را به دیدن کامل مطالب سایت های معرفی شده دعوت میکنیم فلذا هیچ لینک، عکس، و متنی از سایت های معرفی شده کپی نمیشود.

    پروتئین در چیست

    دسته بندی :
    1. نکس
    2. مطالب سایت

    مهدی

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    پروتئین در چیست را از این سایت دریافت کنید.

    پروتئین

    پروتئین

    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

    نمایشی سه‌بعدی از ساختار میوگلوبین، که در آن مارپیچ‌های آلفا به صورت رنگی نشان داده شده‌اند. این پروتئین نخستین پروتئینی بوده ساختار آن توسط بلورنگاری پرتو ایکس تعیین شد.

    پرُوتِئین (به انگلیسی: protein) از جمله مهم‌ترین اجزای بدن است که نقش‌های بسیار حیاتی و مهمی در بدن را دارد. این مواد از توالی زنجیره‌های آمینواسیدی تشکیل شده‌اند که براساس نوع پروتئین، تعداد این آمینواسیدها می‌تواند تا چند هزار نیز برسد. پروتئین‌ها طبق نوع و محل حضورشان عملکرد متفاوتی دارند، از جمله این وظایف می‌توان به فعالیت آنزیمی به منظور کاتالیز فرایند، شناسایی میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی، انتقال موادی مانند گازهای تنفسی و سیگنال‌دهی اشاره کرد.

    پروتئین‌ها مانند زنجیری از یک کلاف سه‌بعدی بسپارهایی هستند که از ترکیب اسیدهای آمینه حاصل می‌شوند. اسیدهای آمینه مثل یک زنجیر خطی توسط پیوند پپتیدی میان گروه‌های کربوکسیل و آمین مجاور به یکدیگر متصل می‌شوند تا یک پلی پپتید را به وجود بیاورند.

    ترتیب اسیدهای آمینه در یک پروتئین توسط ژن مشخص می‌شود. اگرچه کد ژنتیک ۲۰ تا اسید آمینه استاندارد را معرفی می‌کند، اما در بعضی از اندامگان‌ها (ارگانیسم‌ها) کد ژنتیک شامل سلنوسیستئین و در بعضی از آرکی‌باکتری‌ها پیرولیزین می‌باشد. گاهی در پروتئین‌ها دگرگونی به وجود می‌آید: یا قبل از آنکه پروتئین بتواند به وظایفش در یاخته عمل کند یا به عنوان قسمتی از مکانیسم بازرسی. پروتئین‌ها معمولاًبه یکدیگر می‌پیوندند تا یک وظیفه‌ای را با یکدیگر انجام دهند که این خود باعث استوار شدن پروتئین می‌شود. چون ترتیب‌های نامحدودی در توالی و طول زنجیره اسید آمینه‌ها در تولید پروتئین‌ها وجود دارد، از این رو انواع بی‌شماری از پروتئین‌ها نیز می‌توانند وجود داشته باشند.[۱] پروتئین‌های درون‌یاخته‌ای در بخشی از سلول به نام ریبوزوم توسط آران‌ای (RNA) ساخته می‌شوند.

    در ژانویه ۲۰۱۵ (بهمن ۱۳۹۳) دانشمندان آمریکایی و استرالیایی موفق به بازیافت پروتئین شدند. آنان با استفاده از اوره و نوعی همزن مخصوص، تخم مرغ آب‌پز را دوباره به تخم مرغ خام تبدیل کردند.[۲]

    ساختار پروتئین[ویرایش]

    ساختار پروتئین یا ساختمان پروتئین به ساختاری گفته می‌شود که پروتئین به خود می‌گیرد. پروتئین دارای چهار نوع ساختار می‌باشد.ساختار اول: به توالی پروتئین که به صورت رشته‌ای از اسیدهای آمینه می‌باشد گفته می‌شود. پروتئین‌ها پلی‌مرهایی خطی از اسیدهای آمینه هستند که با پیوند پپتیدی بهم متصل شده‌اند.ساختار دوم: به نظم‌های موضعی گفته می‌شود که پروتئین در حین تاشدگی به خود می‌گیرد. ساختار دوم پروتئین‌ها خود به چند دسته تقسیم می‌شود:

    ساختار دوم قسمتی از یک پروتئین؛ مارپیچ آلفا به رنگ خاکستری و صفحه بتا به رنگ قرمز نمایش داده شده

    مارپیچ آلفا ساده‌ترین و انعطاف‌پذیرترین ترتیب، کونفرماسیونی مارپیچی و راست گرد بود به نام مارپیچ آلفا. مارپیچ آلفا یکی از ساختارهای دوم رایج در پروتئین‌ها است. مارپیچ آلفا یک مارپیچ راست‌گرد است که ساختار آن هر ۴/۵ آنگستروم یک‌بار تکرار می‌شود. در هر دو مارپیچ آلفا، ۶/۳ اسید آمینه وجود دارد؛ یعنی هر ۵/۱ آنگستروم یک اسید آمینه در طول مارپیچ آلفا قرار می‌گیرد. هر گروه کربوکسیل و آمین در مارپیچ آلفا با اسید آمینه‌ای با فاصله چهار تا از خود، دارای باند هیدروژنی می‌باشد و این الگو در سراسر مارپیچ، غیر از چهار اسیدآمینه در دو انتهای آن تکرار شده‌است.صفحه‌های بتا: ساختار صفحه‌های بتا، ساختار دوم بسیار کشیده و چین‌دار می‌باشد. یکی از تفاوت‌های مهم صفحه‌های بتا با مارپیچ آلفا این است که اسیدآمینه‌هایی که معمولاً در ساختار اول زنجیره پروتئینی با فاصله زیاد از هم قرارگرفته‌اند، برای تشکیل این ساختار در مجاورت یکدیگر قرار می‌گیرند بنابراین صفحه‌های بتا تمایل به سختی داشته و انعطاف‌پذیری ناچیزی دارند. پیوندهای هیدروژنی بین‌رشته‌ای که میان گروه‌های CO یک رشته بتا و NH رشته بتای مجاور ایجاد می‌شوند، به صفحات بتا پایداری می‌بخشند و باعث می‌شوند که این صفحات ظاهری زیگزاگ داشته باشند.ساختار سوم: حالت سه‌بعدی که پروتئین بعد از پیچش به خود می‌گیرد گفته می‌شود.ساختار چهارم: حالت قرارگیری چند پروتئین در فضا کنار یکدیگر. بیشتر پروتئین‌ها از پیوند زنجیرهای پلی پپتیدی مشابه یا متفاوت ساخته شده‌اند، اتصال بین زنجیرها توسط پیوندهای ضعیف تری برقرار می‌گردد. این ساختار ترتیب قرارگرفتن زیر واحدهای یک پروتئین را شرح می‌دهد و نقش مهمی در توضیح چگونگی شرکت پروتئین در واکنش‌های شیمیایی دارد.

    روش‌های تعیین ساختار پروتئین، کشف ساختار سوم و چهارم یک پروتئین راهنمای بسیار مهمی برای تعیین کارکرد این پروتئین است. از روش‌های معمول می‌توان به پراش اشعه ایکس و تشدید مغناطیسی هسته اشاره کرد<این دو روش اطلاعات اتمی خوبی دربارهٔ ساختار پروتئین مورد نظر جمع‌آوری می‌کنند.

    پراش (تفرق) اشعه ایکس روشی برای مطالعهٔ ساختار مواد بلوری است که در سال ۱۹۱۲ میلادی توسط فون لاوه کشف شد و توسط ویلیام هنری براگ و ویلیام لورنس براگ برای بررسی بلورها بکار گرفته شد.

    cryo-electron microscopy روش دیگری است برای مطالعه ساختار پروتئین که معمولاً در دمای نزدیک به نیتروژن مایع انجام می‌شود.

    بلورنگاری الکترونی (به انگلیسی: Electron crystallography) روشی برای تعیین آرایش اتم‌ها در جامدات به وسیله میکروسکوپ الکترونی است. این روش می‌تواند مکملی برای بلورنگاری پرتو-ایکس روی پروتئین‌هایی (مانند پروتئین‌های غشائی) که به راحتی نمی‌توانند کریستال سه‌بعدی لازم برای این کار را تشکیل بدهند، دانست.بانک داده پروتئین (به انگلیسی: Protein Data Bank) (به اختصار PDB) منبعی برای داده‌های ساختار سه‌بعدی پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک است. این داده‌ها عموماً توسط بلورنگاری پرتو-ایکس یا بیناب‌نمایی ان‌ام‌آر به دست می‌آیند و توسط زیست‌شناس‌ها یا زیست‌شیمی‌پیشه‌ها از سراسر دنیا برای دسترس عموم آن‌جا گذاشته می‌شوند.

    اسیدامینه[ویرایش]

    از۲۰نوع اسیدامینه 9نوع اسید آمینه ضروری است.

    منبع مطلب : fa.wikipedia.org

    منابع پروتئین

    آشنایی با منابع پروتئین به ما در انتخاب بهتر یک رژیم غذایی درست کمک می کند و در حفظ سلامت بدن موثر خواهد بود. جدول مواد غذایی پروتئین دار به شرح زیر است.

    سلامت

    ۱۶ غذای سرشار از پروتئین و بهترین مواد غذایی پروتئین دار

    زمان مطالعه ۱۵ دقیقه

    ۲۰۲۰-۰۲-۱۷

    متاسفانه، بسیاری از افراد از فواید غذاهای حاوی پروتئین بی‌خبر هستند. فواید مصرف مواد غذایی پروتئین دار بیش از آنچه تصور می‌کنید می‌تواند شما را به یک سبک زندگی سالم‌تر سوق دهد.

    این ماده غذایی باعث تقویت سوخت و ساز بدن، افزایش توده‌های عضلانی و کاهش اشتها و در ایجاد استخوان‌های سالم، غضروف، پوست و خون نقش مهمی ایفا می‌کند. منابع غذایی پروتئین بسیار متنوع هستند و شامل پروتئینهای حیوانی و گیاهی می‌شوند.

    همه افراد در رژیم خود به پروتئین احتیاج دارند، اما اگر ورزش‌های استقامتی یا قدرتی انجام می‌دهید، افزایش میزان دریافت پروتئین در طول برنامه ورزشی می‌تواند فواید زیادی برایتان به همراه داشته باشد و فرایند عضله‌سازی شما سرعت ببخشد. به همین منظور، قصد داریم در این مطلب از بلاگ اسنپ مارکت غذا‌های سرشار از پروتئین را به شما معرفی کنیم.

    ۱۶ غذای سرشار از پروتئین و منابع پروتئین

    همانطور که اشاره کردیم ساختار و عملکرد بدن ما به پروتئین‌ وابسته است و تنظیم فعالیت سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن، بدون وجود پروتئین‌ امکان‌پذیر نیست. پروتئین انواع مختلفی دارد و همه افراد به پروتئین نیاز دارند. شما می‌توانید پروتئین از منابع گیاهی و حیوانی دریافت کنید. در ادامه برخی از بهترین منابع غذایی سرشار از پروتئین را به شما معرفی خواهیم کرد.

    حتما بخوانید: انواع پروتئین را بهتر بشناسید

    آجیل و مغز ها

    با اینکه عموم مردم باور دارند که بیشترین میزان پروتئین در گوشت یافت می شود، باید گفت که آجیل و مغز ها نیز سرشار از پروتئین هستند که با قیمت های بسیار مناسبتر قابل خریداری هستند.

    آجیل و مغز دانه‌ها یک انتخاب عالی برای تامین پروتئین بدن ورزشکاران هستند؛ چراکه آجیل ها سدیم، پتاسیم و الکترولیت‌هایی را که هنگام ورزش از دست داده‌اید را جبران می‌کنند.

    خشکبار سرشار از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری است. یک کاسه کوچک آجیل بدون نمک حاوی مقدار قابل‌توجهی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. خوردن بادام زمینی یک روش ایده‌ آل برای ورزشکاران است تا بتوانند مقدار پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. بادام زمینی به شکل گسترده‌ای در دسترس بوده و چندین ماده مغذی اساسی را تأمین می‌کند.

    بادام (بادام درختی) در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده است و اکنون در بسیاری از مناطق به راحتی در دسترس است. بادام درختی نسبت به بادام زمینی پروتئین کمتری ندارد، اما می‌توان آن را در کنار سایر مواد غذایی پروتئینی مورد مصرف قرار داد.

    میزان پروتئین مغزها

    پسته، گردو، بادام، بادام هندی و فندق همگی در هر ۱۰۰ گرم بین ۱۵ تا ۳۰ گرم پروتئین دارند که منبعی بسیار غنی از پروتئین محسوب می شوند. میزان پروتئین در هر ۱۰۰ گرم گوشت بین ۲۰ تا ۳۵ گرم است.

    بادام زمینی در کنار خواص شگفت انگیزش، در هر ۱۰۰ گرم حدود ۲۶ گرم پروتئین دارد و در ایران با هزینه بسیار مناسبتری نسبت به گوشت قابل خریداری است.

    حتما بخوانید: معرفی منابع پروتئین برای گیاه‌خواران و وگان‌ها

    دانه کدو تنبل

    هیچ می‌دانستید که دانه‌های مختلف از جمله دانه کدو تنبل هم منبعی غنی از پروتئین محسوب می‌شوند؟ در هر ۳۰ گرم دانه کدو تنبل چیزی حدود ۷.۳ گرم پروتئین وجود دارد. به همین دلیل این دانه به عنوان خوراکی‌های سرشار از پروتئین محسوب می‌شود و اغلب در لیست تغذیه‌ای ورزشکاران حرفه‌ای قرار می‌گیرد. البته میزان کالری این دانه هم مانند سایر دانه‌ها زیاد است و اگر قصد چاق شدن ندارید، باید کمی در مصرف آن احتیاط کنید. در هر ۳۰ گرم از این ماده حدود ۱۷۰ کیلو کالری انرژی وجود دارد.

    دانه کدو تنبل همچنین منبع خوبی از چربی‌های سالم، منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن و روی محسوب می‌شود. از فواید این ماده برای سلامتی می‌توانم بهبود سلامت قلب، کمک به تعادل قند خون، کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، محافظت از زنان قبل از یائسگی و سلامت مثانه اشاره کنیم.

    حتما بخوانید: معرفی مواد غذایی حاوی فیبر محلول

    انواع شیر 

    شیر شکلات یک ماده غذایی قدیمی و شناخته شده برای بازیابی قوا پس از ورزش به‌شمار می‌رود، زیرا حاوی کربوهیدرات‌های تقویت کننده انرژی و ترکیبی از پروتئین‌های آب پنیر و کازئین است. ترکیب مواد مغذی شیر بسیار پیچیده است و تقریباً همه مواد ضروری و مورد نیاز بدن شما را شامل می‌شود.

    یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) شیر کامل گاو با ۳٪ چربی، حدود ۷/۷ گرم پروتئین دارد. پروتئین‌های موجود در شیر را می‌توان با توجه به حلالیت آن‌ها در آب به دو گروه تقسیم کرد. پروتئین‌های نامحلول شیر، کازئین نام دارند، در حالی که پروتئین‌های محلول به عنوان پروتئین‌های آب پنیر شناخته می‌شوند.

    خرید شیر از اسنپ مارکت با تخفیف بیشتر

    پنیر

    اگر می‌خواهید از منابع پروتئین بیشترین بهره را ببرید، نباید از انواع پنیر غافل شوید. البته شاید جالب باشد که بدانید انواع پنیر میزان متفاوتی از پروتئین را در خوی جای داده اند. شاید بد نباشد در ادامه به معرفی لیستی از این منابع غنی پروتئین اشاره ای داشته باشیم تا با میزان پروتئین موجود در آن‌ها آشنا شوید.

    پنیر پارمزان

    هیچ می‌دانستید که پنیر پارمزان به عنوان یک پنیر سخت بیشترین میزان پروتئین را در بین سایر انواع پنیر به خود اختصاص داده است؟ البته اغلب ما پنیر پارمزان یا پارمسان را به صورت پودری مصرف می‌کنیم، اما این پنیر سخت روی انواع غذا مثل سوپ یا پاستا رنده می‌شود. با این اوصاف تقریباً هر ۲۸ گرم پنیر پارمزان حاوی ۱۰ گرم پروتئین خواهد بود.

    منبع مطلب : snapp.market

    میخواهید جواب یا ادامه مطلب را ببینید ؟
    مهدی 3 روز قبل
    4

    بچه ها کسی جواب رو میدونه ؟

    برای پاسخ کلیک کنید